الگوی خواب در مبتلایان به سرطان متفاوت از افراد سالم است. به طوری که نیمی از بیماران سرطانی از مشکل کم خوابی شکایت دارند.

50 درصد بیماران سرطانی از کم خوابی شکایت دارند

به گزارش خبرنگارایسنا واحد علوم پزشکی ایران، دکترشراره ضیغمی محمدی عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج درباره این مطلب گفت: بی خوابی شایع ترین شکایت در میان مبتلایان به سرطان است که می تواند با تشدید احساس خستگی در بیمار سبب کاهش عملکرد جسمی، عاطفی و اجتماعی فرد شده و کیفیت زندگی بیمار را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: بی خوابی در افزایش احساس خستگی، اختلال خلقی و تضعیف سیستم ایمنی مبتلایان به سرطان تاثیر می گذارد. بنابراین جهت تسکین و رفع بی خوابی، کاهش افسردگی و اضطراب بیمار، کاهش درد و سایر علائم آزاردهنده نقش مهمی دارد.

ضیغمی محمدی درحاشیه سومین همایش سراسری اختلالات خواب افزود: اساس درمان بی خوابی شامل اقدامات دارویی و غیر دارویی است. در این میان آموزش بهداشت خواب، رفتار درمانی شناختی و داروهای خواب آور می توانند در کاهش بی خوابی و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران سرطانی مفید باشد.

وی افزود:بنابراین شناسایی اختلال خواب در بیماران سرطانی و کاهش بی خوابی در این بیماران می تواند در کاهش خستگی و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان تاثیر زیادی داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha