چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 37082

میان دود و ذرات معلق و هزار آلودگی دیگر شهر تهران، جای آلاینده سرطان‌زای «آزبست» خالی بود که آن هم چند سال است، از حد مجاز عبور کرده و هوای گرفته این شهر را که پیش از این گل بود به سبزه آراسته است.

سلامت نیوز : میان دود و ذرات معلق و هزار آلودگی دیگر شهر تهران، جای آلاینده سرطان‌زای «آزبست» خالی بود که آن هم چند سال است، از حد مجاز عبور کرده و هوای گرفته این شهر را که پیش از این گل بود به سبزه آراسته است. در تهیه لنت‌ ترمزهای خودرو و برخی مصالح ساختمانی، ماده‌ای معدنی به نام آزبست به کار می‌رود که آلاینده‌ای خطرناک است و از قضای روزگار در کشور ما کاربرد فراوان و بی‌حساب و کتاب دارد. این ماده خطرناک و کشنده بر سر مردم تهران، سایه افکنده است ولی سال به سال و ماه به ماه، مهلت استفاده از آن تمدید می‌شود.

به گزارش فرارو؛ قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که بکارگیری هر گونه آزبست در فرآیند تولید محصولات کارخانجات و کارگاه‌ها برای همیشه ممنوع شد. این ممنوعیت تکراری ضرب‌العجل جایگزین ساختن آزبست سفید را تا پایان شهریور 91 تعیین کرده است؛ یعنی3 ماه بیشتر از مهلت قبلی.

شورای عالی حفاظت محیط زیست چندین سال پیش، مصرف آزبست در ایران را از ابتدای مرداد 1386 ممنوع کرد. اما مرداد 86 که هیچ، چهار سال بعد هم گذشت و کاربرد این ماده آلاینده نه تنها کم و متوقف نشد، بلکه روز به روز افزایش یافت.

منافع اقتصادی، از جمله دلایلی است که مانع چشم‌پوشی از آزبست‌ها می‌شود. یک بار دیگر، در سال 1387 رئیس‌جمهور دستوری فوری برای بررسی ممنوعیت استفاده از آزبست صادر کرد که به نتیجه نرسید. در نهایت هیأت وزیران تا پایان خرداد سال آینده به صنایع تولید داخلی فرصت داد که از آزبست سفید استفاده کنند. آزبستی که بسیار خطرناک‌تر از انواع دیگر آن است.

با توجه به مهلت تعیین شده، انتظار می‌رفت کارخانه‌ها برای جایگزین کردن این محصول قدمی بردارند، ولی نه تنها هیچ رقبتی به امر نشان نداده‌اند، بلکه در تناژ بالا مشغول ثبت و سفارش و واردات آزبست سفید، هستند. به طوری که هم‌اکنون هزاران تن آزبست در گمرک کشور، دپو شده و منتظر ترخیص است.

در دیگر کشورهای جهان، استفاده از این ماده آلوده تقریباً به صفر درصد رسیده، اما در كشور ما تا 100 هزار تن افزایش پیدا كرده است و در این بین بیش از همه گریبانگیر مردم پایتخت شده است. آن‌چنان که گفته می‌شود میزان آزبست هوای تهران، 60 برابر شهرهای صنعتی آمریکا و اروپاست.

تیرماه امسال، پروین احمدی‌نژاد در صحن علنی شورای شهر، اعلام کرد که تجهیزات نامرغوب چینی در مترو منجر به آلودگی هوا و تولید آزبست می‌شود و به دنبال آن شایعه بیماری پوستی برخی کارکنان مترو قوت گرفت.

اگر معاونان شهرداری بلافاصله این مدعا را رد کردند، ولی برخی از مسؤولان به ویژه استانداری تهران باور داشتند که حتماً چنین مشكلی در مترو تهران وجود دارد و در همین راستا جلساتی ویژه تشکیل دادند، اما گویا نتایج تحقیقات نشان می‌داد كه قطارهای مترو آزبست تولید نمی‌كند و مشکل آین ماده سمی جای دیگری است.

مشاور زیست محیطی شهرداری تهران، وجود 8 هزار فرصت شغلی مرتبط با آزبست را خطری برای جان 8 میلیون تهرانی می‌داند. وحید نوروزی همچنین از بی‌توجهی به مشكلات آزبست در كشور گلایه کرده است؛ چرا که هر بار که بحث آلاینده آزبست مطرح شده، موضوع با چند ابراز تأسف و وعده غیر عملی به اتمام رسیده است.

وزارت بهداشت ابتلای سالانه 90 نفر به بیماری‌های مرتبط با آزبست را اعلام کرده است و آمارهای غیررسمی از ابتلای بیش از این تعداد به سرطان، بیماری‌های تنفسی و قلبی خبر می‌دهد.

مسؤولان دولتی و برخی اعضای سازمان محیط زیست، به دنبال کشف آزبست‌های خطرناک در پیچ و خم‌های مترو هستند؛ در حالی که به عقیده كارشناسان آزبست موجود در هوای تهران و جایگاه‌های بنزین بیش از حد استاندارد هستند و هر روز جان مردم پایتخت را می‌گیرد. آن هم در شرایطی که سال به سال و ماه به ماه، مهلت استفاده از این ماده سرطان‌زا تمدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha