یك دندانپزشك گفت: شایع ترین بیماری دهان و دندان پوسیدگی دندان‌ها است كه استفاده از دهان شویه، نخ دندان و مسواك باعث جلوگیری از آن می‌شود.

دكترهمایون فراست در گفت وگو با ایسنا،پوسیدگی دندان را شایع ترین بیماری دهان و دندان عنوان كرد و گفت: پوسیدگی دندان بیشترین درصد مراجعین مردمی را به خود اختصاص داده است كه باعث صدمه به عصب‌ها می‌شود.


وی با بیان اینكه قشر بسیاری از مردم درگیر بیماری لثه هستند، اظهار داشت: بهترین پیشگیری استفاده از دهان شوی، نخ دندان و مسواك زدن است كه این سه فاكتور می‌تواند از بیماریهای لثه و پوسیدگی جلوگیری كند.


دكتر فراست با بیان اینكه بیشترین پوسیدگی دندان در دوران كودكی به علت درست مسواك نكردن و آموزش نامناسب ایجاد می‌شود، اذعان داشت: مراجعه شش ماه یك بار باعث جلوگیری از پوسیدگی‌های كوچك وعمیق دندان‌ها می‌شود.


وی تصریح كرد: از دست دادن دندان‌ها باعث ایجاد مشكل در جویدن، زیبایی، تكلم و اعتماد به نفس ‌شود كه با پروتز ثابت و متحرك یا روش جدید ایمپلنت ترمیم می‌شود.


فراست با بیان اینكه ایمپلنت در كشورهای خارجی پیشرفت چشمگیری داشته اما در ایران چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، افزود: آموزشگاه‌ها به صورت آكادمیك ایمپلنت را انجام می‌دهند. استفاده از فیشور سیلانت هم از زمان رشد اولین دندان های دائمی به دلیل اینكه دندان‌ها شیار عمیق دارند و كودكان هم خوب مسواك نمی‌زنند، شروع می‌شود. به طوریكه ابتدا شیارهای دندان را آغشته به ماده اسیدی كرده و سپس با ماده ژله‌ای و نور آنها را محكم می‌كنند.


وی با بیان اینكه دندان دارای پنج سطح می‌باشد، گفت: به وسیله مسواك زدن فقط می‌توان سه سطح از دندان را تمیز كرد و با استفاده از نخ دندان پلاكت‌های میكروبی دو سطح دیگررا از بین برد. همچنین برای دیواره‌های دندان باید به صورت مجزا از نخ استفاده شود.


این دندانپزشك در پایان بر ضرورت استفاده از نخ دندان یك بار در شبانه روز به صورت صحیح تاكید و توصیه كرد: استفاده از دهان شوی نیز باعث بالا رفتن مقاومت دندان‌ها ‌شده و درصد پوسیدگی را پایین می‌آورد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha