شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3727

میوه‌ها و سبزیجات به دلیل وجود فیبر و انواع ویتامین‌ها سبب حفظ سلامت و شادابی افراد می‌شوند.

دكتر كیمیاگر، متخصص تغذیه به باشگاه خبرنگاران گفت: میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن فیبر از بیماری‌های مزمن، سرطان‌های دستگاه گوارشی و دیابت پیشگیری می‌كنند.
وی افزود: میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر فیبر، دارای ویتامین‌های A و C، خاصیت آب رسانی و همین طور میزان قند بالایی بوده و به دلیل جذب تدریجی برای بدن مفید هستند.
كیمیاگر با بیان این نكته كه سبزیجات با ایجاد تنوع در رنگ و طعم غذا، لذت از غذا خوردن را افزایش می‌دهند، گفت: سبزیجات پر كننده بشقاب غذای ما بوده و با ایجاد حس سیری مانع بیش خوری می‌شوند.
وی تاكید كرد: استفاده از 4 تا 5 واحد میوه و 2 فنجان سبزی در روز برای حفظ سلامتی و شادابی ضروری است.
كیمیاگر با اشاره به این كه وجود اكسیژن در بدن سبب به وجود آمدن بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود گفت: میوه‌ها و سبزیجات به دلیل آنتی اكسیدان بودن، سلول‌های سرطانی را دفع كرده از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها پیشگیری می‌كنند.
وی افزود: از حدود دو دهه قبل تركیبات جدیدی به نام فیتوكمیكال‌ها در بافت میوه‌ها و سبزیجات شناخته شده‌اند كه از جمله آنها می‌توان به كاروتن، فلاوونوئیدها و پلی متول‌ها اشاره كرد.
وی خاطر نشان كرد: مصرف سبزی‌های زرد و قرمز مثل هویج و گوجه به دلیل وجود كاروتن، كه پیش ساز ویتامین A در بدن است و آنتوسیانین‌ها، آنتی اكسیدان‌ها و پلی فنول‌ها، میزان كلسترول خوب را در خون افزایش داده از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری كرده و سبزی‌های سبز مانند اسفناج كه دارای لوتئین هستند از بیماری‌هایی چون آب مروارید پیش گیری می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha