امروز یكشنبه، ‪ ۳۰‬اردیبهشت ماه برابر با ‪ ۲۰‬ماه می‪ ۲۰۰۷‬است. ‪ ۱۴۷‬سال پیش در چنین روزی، "ادوارد بوخنر" بیوشیمیدان آلمانی و برنده جایزه نوبل شیمی ‪ ۱۹۰۷‬به دنیا آمد.

بوخنر، این جایزه را به دلیل تحقیق در مورد فرآیند تخمیر كربوهیدارت ها و تعیین آنزیم مسوول آن دریافت كرد.

بیشتر تاریخ بیوشیمی، تاریخ تحقیق آنزیمی است. كاتالیز بیولوژیكی برای نخستین بار در اواخر قرن ‪ ۱۸‬طی مطالعات انجام شده بر روی هضم گوشت با ترشحات معده انجام شد و بعدا با تبدیل نشاسته به قندهای ساده با بزاق ادامه یافت.

اولین بار "لویی پاستور" كشف كرد كه تخمیر قند به وسیله الكل با خمیر مایه كاتالیز می‌شود.

پس از پاستور نیز ادوارد بوخنر ثابت كرد كه تخمیر، توسط مولكولهایی تسریع می‌شود كه بعد از جدا شدن از سلولها، همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند. "فردریك كوهن" این مولكولها را "آنزیم" نامید.

جداسازی و كریستالیزه كردن آنزیم "اوره آز" نیز در سال ‪ ۱۹۲۶‬توسط "جیمز سامند" منجر به رفع موانع در مطالعات اولیه آنزیم شناسی شد.

همچنین در سال ‪" ۱۹۱۸‬ادوارد بی‌لوییس" دانشمند ژنتیك آمریكایی و یكی از برندگان جایزه نوبل پزشكی و فیزیولوژی ‪ ۱۹۹۵‬به دنیا آمد.

لوییس این جایزه را به دلیل تحقیق در مورد ژن‌های كنترل‌كننده تكامل رویان مگس میوه دریافت كرد.

كشف ژنی كه بلوغ را در مگس میوه كنترل می‌كند به محققان در شناخت چگونگی بلوغ انسان كمك می‌كند.

اخیرا محققان دانشگاه یوتا ژنی را یافته‌اند كه برای تنظیم بلوغ در این حشرات حائز اهمیت است.

این محققان با غیرفعال كردن ژنی كه تولید یك هورمون را در مگس میوه كنترل می‌كند، لاروهای این حشره را وادار كردند پیش از رسیدن به مرحله بلوغ به بزرگسالی برسند، اما محققان اخطار داده‌اند كه همه آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات قابل اجرا در انسان نیستند.

دانشمندان نتیجه گرفتند كه ژن ‪ DHR4‬با هماهنگ كردن نحوه پاسخ هورمون‌ها زمانی كه لارو حشره به وزن كافی رسیده و ذخیره انرژی كافی برای آغاز تغییرش به دست آورده باشد ، زمان‌بندی متافورفور از یك لارو تا یك حشره بزرگسال را كنترل می‌كند.

سرپرست این تحقیق می‌گوید: چرخه زندگی ما شامل مراحل تكامل جنینی ، رشد بلوغ، پیری و بالاخره مرگ است. ما از نحوه تكامل جنین و روند پیر شدن در سطح ملكولی آگاهی داریم اما انتقال از مرحله رشد تا بلوغ به خوبی شناخته نشده است.

وی معتقد است كه مطالعه بر روی مگس میوه به كسب چشم‌اندازهایی درباره چگونگی این فرآیندها شامل زمان بلوغ و خوربلوغ در موجودات عالی‌تر كمك می‌كند. شاید به كمك این یافته‌ها دریابیم چرا یك كودك دلربا به یك نوجوان گستاخ تبدیل می‌شود.

شاید این مطالعات در یافتن فرآیندهای جنین انسان باشد، اما آخرین یافته‌ها مطمئنا راهگشای درمان آكنه یا كاهش گستاخی نوجوانان نبوده‌اند.

تكامل ویژگی‌های ثانویه جنسی تحت كنترل هورمون‌های مخصوص، پدیده ویژه در پستانداران است.

همچنین ‪ ۲۱‬سال پیش در چنین روزی، "هلن بروك تائوسیگ" پزشك آمریكایی و پایه‌گذار پزشكی قلب اطفال درگذشت.

او از پیشگامان استفاده از اشعه ایكس و فلوروسكوپی در تشخیص اختلالات قلبی نوزادان بود و به همراه "آلفردبلالوك" جراح آمریكایی، روش جراحی برای درمان تترالوژی فالو را ابداع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha