یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3747

مصرف اسیدهای چرب ضروری كه جزو مواد مورد نیاز بدن برای تكامل و حفظ سلامت به ویژه رشد و تكامل جنین هستند به مادران باردار توصیه می‌شود.

دكتر رودسری، متخصص علوم تغذیه به باشگاه خبرنگاران گفت: اسیدهای چرب ضروری EFA در تكامل و سلامت انسان نقش عمده‌ای دارند و چون بدن انسان قادر به سنتز این مواد نیست، بدن افراد به این اسیدهای چرب نیاز دارد.
 وی افزود: در زمان بارداری با افزایش بافتهای مادر و جنین، نیاز  EFA زن باردار و جنین در حال رشد است، به ویژه در سه ماه آخر كه در این دوران، نیاز جنین به AA, DHA (اسید‌‌های چرب بلند زنجیره) به دلیل سنتز سریع بافت فقر جنین افزایش می‌یابد. 
وی تصریح كرد: پژوهش‌ها بر روی اثرات عمده اسیدهای چرب بلند زنجیره در سلامت جنین نشان دهنده دریافت 60 تا 50 میلی گرم اسید چرب بلند زنجیره روزانه در سه ماه سوم بارداری، كاهش بروز فشار خون بارداری با مصرف روغن ماهی در زنان باردار، از دست رفتن روزانه 80 تا 20 میلی گرمDHA از ذخایر مادر، برای تولید شیر در دوران شیردهی كه در ساختمان و عملكرد فسفر سپید غشا و تكامل سیستم عصبی جنین نقش دارند.
 وی تاكید كرد: اسید چرب DHA از اسید‌های چرب ساختمانی در مغز و شبكیه است كه باعث رشد نرمال جنین، افزایش وزن نوزاد در زمان تولد، رشد نرمال نوزاد، طولانی‌كردن بارداری، كاهش تولد نوزاد نارس و دارای تاثیر مثبت بر روی یادگیری، رفتار وحافظه نوزاد می‌شود.
گفتنی است،جنین حداقل نیمی از نیاز به اسیدهای چرب ضروری خود را در طول دوران جنینی در رحم و بقیه را درطول شیرخوارگی از شیر مادر تامین می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha