جانشین دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: وزارت بهداشت در حال تدوین پروتكل درمان مصرف كنندگان مواد روانگردان است و با كمك ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار این معتادان نیز به زودی اعلام می‌شود.

محمدرضا جهانی در گفت‌وگو با فارس افزود:‌ درباره روانگردان‌ها كارهای زیادی در ستاد مبارزه با مواد مخدر و با همكاری نهادهای بین‌المللی در حال انجام است، مهم‌ترین كار این است كه جلوی ورود پیش سازهای این مواد گرفته شود به همین خاطر سال گذشته یك سمیناری در این‌باره با حضور نماینده كشورهای مختلف منطقه و سازمان بهداشت جهانی در تهران برگزار شد كه قرار شد با همكاری بین‌المللی پروتكل كنترل پیش سازها تدوین شود زیرا این فقط مسئله ما نیست و یك مشكل جهانی است.
وی اضافه كرد:‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر در بحث مقابله كه با همكاری نیروی انتظامی انجام می‌شود بحث مقابله با مواد روانگردان را نیز دنبال می‌كند به عنوان مثال همین هفته گذشته 10 كیلوگرم كریستال در گرگان كشف شد، بحث درمان این نوع اعتیاد نیز از سوی وزارت بهداشت دنبال می‌شود.
جهانی گفت: فعلاً آماری از میزان معتادان به مواد روانگردان در كشور نداریم و تاكنون كار آماری دقیق و عمیقی در این باره انجام نشده است، این كار پیچیده‌ای است كه نیاز به شاخص‌های آماری پیچیده درباره نوع مصرف و میزان مصرف دارد و با توجه به تنوع این مواد باید شاخص‌های آماری آن را به دست آوریم و به زودی این آمارها را نیز جمع‌بندی و اعلام می‌كنیم.
جانشین دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: درباره آمار معتادان آنچه اكنون می‌توانیم اعلام كنیم این است كه یك میلیون و 200 هزار نفر معتاد رسمی و 800 هزار نفر معتاد تفننی داریم از این تعداد 300 هزار نفر معتاد به هروئین هستند كه بین 30 تا 50 هزار نفر آن‌ها معتاد تزریقی پر خطر‌ند كه فعلاً گروه هدف ما در برخورد با معتادان این افراد هستند.
وی گفت:‌ برنامه این است كه این معتادان به هر صورت چه به صورت داوطلبانه و چه از طریق نیروی پلیس به سمت درمان و تغییر اعتیاد از مواد تزریقی به مواد خوراكی و مصرف متادون هدایت شوند، این تغییر روش بسیاری از مشكلات بهداشتی جامعه را درباره معتادان حل می‌كند.
وی درباره ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز توضیح داد:‌ ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ تغییری نكرده است و اسماعیل احمدی‌مقدم به صرف شخصیت حقیقی خودشان از سوی رئیس‌جمهوری به دبیر كلی ستاد مبارزه با مواد مخدر انتخاب شده‌اند و این هیچ ربطی به سمت حقوقی ایشان به عنوان فرمانده پلیس ندارد، البته نیروی انتظامی همچنان یكی از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
وی اضافه كرد: انتصاب آقای احمدی‌مقدم به این معنا نیست كه ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط به مقابله با اعتیاد می‌پردازد، این اقدامات لازم است و حدود 50 درصد كار مبارزه با مواد مخدر اقدامات مقابله‌ای است ولی 15 درصد كار هم درمان است و پیشگیری و اقدامات فرهنگی هم همچنان اولویت ستاد است و مسائل حقوقی مبارزه با مواد مخدر نیز به قوت سابق در ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال می‌شود و دبیر كل ستاد در همه این موارد به مردم و رئیس‌جمهوری پاسخگوست.
وی گفت: نكته مهمی كه در موفقیت برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر اهمیت دارد كمك خبرنگاران و اصحاب رسانه است، خبرنگاران می‌توانند برای ایجاد جو مناسب فرهنگی در جامعه و كمك به اجرای مناسب برنامه‌های مصوب كشوری و بین‌المللی به خصوص در حوزه كاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد بسیار مؤثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha