درمان تومورهای داخل نسوج مغز با ژن درمانی، وارد فاز انسانی خود شده و نتایج ابتدایی آن امید بخش بوده است.

دکترامیر صدیقی جراح مغز واعصاب در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: برداشتن تومورهای داخل نسجی مغز معمولا با آسیب رسیدن به خود نسج مغز همراه است، بنابراین گاهی اوقات جراح ترجیح می دهد تا به آن دست نزده و تومور را جراحی نکند، در این صورت تومور مذکور عود کرده و معمولا بیمار را دچار مشکل می کند. از این رو دانشمندان همواره به دنبال راههای بهتری برای درمان این بیماران بوده اند.

وی با اشاره به اینکه روش های معمول برای درمان این تومورها ، جراحی و پرتو درمانی و شیمی درمانی است، در خصوص شیمی درمانی این تومورها اضافه کرد: استفاده این روش در مغز مشکلاتی را به همراه دارد چرا که سیستم مغز به نحوی است که دارو از آن عبور نمی کند.

جراح مغز واعصاب در ادامه گفت: از آنجا که ژن درمانی بر روی مولکول های هدف متمرکز است، می تواند روش مناسبی برای درمان این تومورها بوده و موجب کم شدن عوارض آن شود.

دکتر صدیقی در این خصوص ادامه داد: در ژن درمانی می توان طوری عمل کرد که تنها سلول‌های مورد نظر دارو را دریافت کنند و سلول های دیگر صدمه نبینند همچنین می توان با دست بردن در برخی ژن ها از رشد بیش از اندازه بعضی از سلول ها که موجب به وجود آمدن تومور یا غده می شوند جلوگیری کرده و میزان رشد آنها را کنترل کرد.

وی درادامه گفت: امروزه در مراکز بزرگ دنیا برای ژن درمانی تومورهای داخل نسجی مغز ، ثبت نام می شود و افرادی را که پزشک تشخیص داده که هیچ راه درمانی ، برای آنها وجود ندارد، می توانند با مسوولیت خودشان در این مراکز ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه تکنیک های کار بر روی ژن به هم شبیه است و امکان استفاده از آن به عنوان یک اسلحه بیولوژیک وجود دارد، گفت: توسط یک کمیته اخلاق، ملاحظات اخلاقی نیز برای این مراکز تصویب شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha