متخصص جراحی فک و صورت و محقق پروژه استخراج سلول های بنیادی از پالپ دندانی گفت: دندان های عقل در بخش انتهایی خود دارای بافتی هستند که منبعی از سلول های بنیادی است و می تواند در آینده به تحقیقات ما در زمینه تولید دندان کمک کند.

درمان بیماریهای دهان و دندان به کمک سلولهای بنیادی


به گزارش سلامت نیوز دکتر علیرضا نواب اعظم در گفتگو با مهر در توضیح چگونگی استخراج سلول های بنیادی (Stem Cell) از پالپ دندان، افزود: دندان های شیری که درحال افتادن هستند در بخش انتهایی خود دارای بافت نرمی هستند که حاوی مقداری سلول های بنیادی هستند که این خصوصیت در دندان های عقل هم وجود دارد.

وی یادآور شد: سلولهای بنیادی موجود در بافت های انتهایی دندان عقل جمع آوری می شود و در محیط آزمایشگاه کشت داده می شود و پس از تکثیر آن به سلول هایی که قابلیت ساخت دندان را دارند تمایز داده می شود.

دکتر نواب اعظم خاطرنشان کرد: این سلول ها توانایی تمایز به سلول هایی که در ساخت استخوان، عاج، نرون، بافت چربی و حتی عروق را دارند.

وی از ایجاد بانک پالپ دندان شیری در آمریکا و دو کشور اروپایی خبر داد و گفت: هم اکنون در خارج از کشور و در برخی کشورهای اروپایی توانسته اند ریشه دندان را به صورت طبیعی تهیه کنند.

متخصص جراحی فک و صورت اضافه کرد: این تحقیق در آینده بر روی انسان انجام می گیرد و به درمان بیماری های دهان و دندان به کمک سلول های بنیادی خود فرد کمک می کند.

وی اظهار داشت: در واقع اگر عاج دندانی یک بیمار مشکل داشته باشد پس از اینکه سلول های بنیادی خود فرد را به سلول تولید کننده عاج تمایز دادیم می توانیم از همان مبنع برای ترمیم عاج دندان وی استفاده کنیم.

دکتر نواب اعظم تأکید کرد: بخش تحقیقات بر روی حیوانات در این زمینه تکمیل شده است و فرآیند تهیه مقاله این دستاورد نیز در حال طی شدن است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha