كودكان زیر 15 سال نباید آنتی بیوتیك را به طور خودسرانه مصرف كنند، زیرا عوارض جبران ناپذیری بر روی شنوایی فرد تحمیل می كنند و ممكن است آسیب‌های جدی بر كلیه آن‌ها وارد شود.

سلامت نیوز: مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران کودکی، موجب اختلال در سیستم ایمنی شده و احتمال ابتلای بعدی به بیماری آسم در چنین بچه‌‌‌هایی را سه برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رضا رفائی نژاد متخصص بیماری‌های عفونی بااشاره به این‌که بیماران تنها باید با تجویز پزشک از داروهای آنتی بیوتیک مصرف کنند و از مصرف خود سرانه این داروها پرهیز کنند، اظهار داشت: كودكان زیر 15 سال نباید آنتی بیوتیك را به طور خودسرانه مصرف كنند، زیرا عوارض جبران ناپذیری بر روی شنوایی فرد تحمیل می كنند و ممكن است آسیب‌های جدی بر كلیه آن‌ها وارد شود.

رفائی نژاد با اشاره به این‌که هر دارو در کنار اثرات خوب و مفید، اگر درست مصرف نشود اثرات مضری از جمله بروز حساسیت به پنی سیلین یا نارسایی کلیه، کبد یا کری گوش یا ضایعات پوستی می‌تواند ایجاد کند خاطر نشان کرد توجه به اهمیت میزان دوز مصرفی، طریقه مصرف و مدت زمان استفاده از دارو، تجویز مناسب‌ترین داروی آنتی بیوتیک از جمله نکات مهمی است که باید در زمان مصرف آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از بروز آسیب‌های آنتی بیوتیکی باید به آن توجه شود.

وی به والدین توصیه کرد از پزشک كودكشان در مورد راه‌هایی كه علائم ناراحت كننده‌ای چون آبریزش بینی یا خارش گلو را بدون مصرف آنتی بیوتیک برطرف می‌كنند سوال کنند.
متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر این‌که هرگز از نسخه فرد دیگری حتی در صورت تشابه در بیماری استفاده نکنید تاکید کرد در صورت بروز عوارض جانبی پس از مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک، دارو را خودسرانه قطع نکنید، بلکه با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در پزشکی کاربرد ندارند و امروزه از آنتی‌بیوتیک‌ها به وفور در صنعت دامپروری (گاو، گوسفند، مرغ و...) و شیلات (پرورش ماهی) و پرورش زنبور عسل استفاده می‌شود، افزود: آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بدن حیوانات نیز گاه به خوبی تجزیه نشده و از طریق گوشت یا شیر آن‌ها وارد بدن انسان و سایر حیوانات می‌شوند.
 
گفتنی است؛ مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیك می‌تواند منجر به عوارض خطرناک و گاه كشنده شود و زمینه ساز شروع مقاومت میكروب‌ها علیه آنتی بیوتیك‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha