با توجه به شیوع استفاده و عرضه داروهای تقلبی و بدون مجوز وزارت بهداشت در کشور، ایجاد کارخانه های تولید دارو و فرآورده های نو ترکیب، اهمیت ویژه ای دارند.

دکتر واقفی، دبیر انجمن علمی داروسازان کشور، به باشگاه خبرنگاران گفت: با تأسیس مجتمع تولید فرآورده های دارویی و تکنولوژی، برای تولید واکسن هپاتیت B - استرپتوکیار- اینترفرون B2 و اریترویوئیتین در مقیاس صنعتی با بودجه ای در حدود 600 میلیارد ریال در سال 85، بعد از حدود دوازده سال، این بخش برای قطع واردات و بی نیازی کشور به داروهای خارجی در دستور کار داروسازان و شرکت‌های داروسازی قرار گرفته است.
وی افزود: فرآورده های نو ترکیب با تغییرات ژنتیکی و دستکاری DNA در موجودات مختلف، باعث تحول عظیمی در نوع و تنوّع فرآورده های دارویی شده که در آن به جای استفاده از داروهای با مولکول شیمیایی کوچک می‌توان از فرآورده نو ترکیب دارویی با وزن مولکولی بالا استفاده کرد.
وی بیان کرد: پس از تولید داروهای ویژه استراتژیک و کمیاب در کشور بوسیله تولید کنندگان داخلی با کیفیت بالا و دارای حداقل عوارض برای بهبود بیماری ها، باید از ورود داروهای مهم و کمیاب چه به صورت قانونی و غیر قانونی و قاچاق به کشور در حد امکان جلوگیری کرد.
*ضرورت استفاده از داروسازان در مشاغلی غیر از داروخانه ها
دکتر مژدهی آذر، رئیس شورای عالی داروخانه ها در ادامه افزود: شرکت‌های دولتی، بیمارستان ها و صنایع دارویی قدرت جذب تعداد کمی داروساز دارند.
وی گفت: افزایش تعداد داروخانه‌ها در کشور، پایین بودن توانایی بازدهی اقتصادی داروخانه ها و ثابت بودن بودجه دارویی کشور به منافع داروخانه ها و در نهایت به منافع آحاد جامعه لطمه می زند.
وی بیان کرد: فارغ التحصیلان داروسازی در کشور، توانایی انجام کارهای زیادی را در زمینه داروسازی دارند که به آنها توجه کافی نمی شود در حالی که در کشورهای دیگر، فارغ التحصیلان داروسازی در رشته های دیگر مثل بیمارستان ها، داروخانه ها، کارخانه ها و ... تربیت شده و مشغول به کار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha