یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 37891
سلامت نیوز :مواد لازم برای دو نفر

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

فلفل دلمه‌ای سبز خلال شده: یك چهارم عدد

سیر: 2 حبه

تخم‌مرغ: 2 عدد

پودرسوخاری: یك قاشق چایخوری

ماست چكیده: یك چهارم پیمانه

تره‌فرنگی: یك دوم عدد

نمك و فلفل: به مقدار لازم

زعفران: به میزان دلخواه

طرز تهیه: فر را از قبل روی 350 درجه فارنهایت تنظیم كنید در یك تابه یك قاشق غذاخوری روغن بریزید و آن را گرم كنید. پیاز و تره‌فرنگی را داخل روغن ریخته به هم بزنید تا نرم و طلایی شود. سپس فلفل دلمه‌ای را اضافه كنید و تفت دهید تا نرم شود بعد سیر را اضافه كنید. یك دقیقه دیگر آن را همراه پیاز تفت دهید و كمی نمك به آن بزنید و از روی اجاق بردارید.

درون ظرف فر كمی روغن ریخته و آن را به اطراف حركت دهید تا روغن به تمام سطح درونی و دیواره‌های ظرف برسد، دوباره ظرف را درون فر بگذارید در همین هنگام كه ظرف داغ می‌شود. تخم‌مرغ‌ها را درون یك كاسه بشكنید. كمی نمك و فلفل بزنید و سپس خوب مخلوط كنید. زعفران (می‌توانید كمی زعفران را در آب گرم حل كرده و استفاده كنید)‌ پودر سوخاری و ماست را نیز اضافه كرده و مخلوط كنید. حالا مخلوطی كه از قبل سرخ كرده بودیم رادرون مواد جدید ریخته و به هم بزنید تا یكنواخت شود ظرف فر را كه اكنون داغ شده از فر بیرون بیاورید و دوباره آن را حركت دهید تا روغن به تمام سطوح داخلی ظرف مالیده شود. بعد مخلوط تخم‌مرغ را درون ظرف ریخته و با ته قاشق آن را پهن كنید.

30 دقیقه بگذارید تا بپزد و پف كند و روی آن طلایی شود. وقتی آماده شد 10 دقیقه صبر كنید تا سرد شود. سپس آن را در ظرف دلخواه كشیده، برش دهید و سرو كنید.

تخم‌مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این ماده حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است. یك تخم‌مرغ متوسط 44 گرمی حاوی 63 كالری است و 1/11 درصد از نیاز روزانه پروتئین را فراهم می‌كند. تخم‌مرغ‌ حاوی آهن است كه از كم‌خونی جلوگیری می‌كند و در اكسیژن‌رسانی به بافت‌ها نقش دارد. همچنین ویتامین A، B، E و B12 در تخم‌مرغ وجود دارد. ویتامین A به حفظ سلامت پوست و چشم كمك می‌كند. ویتامین B باعث تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی می‌شود. ویتامین E یك آنتی‌اكسیدان است كه مواد سمی بدن را خنثی می‌كند و ویتامین B12 خطر بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد. فولاد موجود در تخم‌مرغ به ساخت سلول‌های جدید و پیشگیری از نقایص جنینی در صورتی كه در 3 ماهه اول حاملگی مصرف شود، كمك می‌كند. بعلاوه تخم‌مرغ حاوی ماده‌ای به نام كولین است كه از مواد مغذی مهمی به شمار می‌رود و نقش ویژه‌ای در تكامل مغز و عملكرد آن دارد. یك عدد تخم‌مرغ نیمی از نیاز روزانه شما به كولین را تامین می‌كند. برای اطمینان از سالم بودن تخم‌مرغ یك ظرف آب نمك درست كنید و تخم‌مرغ را در آن بیندازید. اگر از اطراف تخم‌مرغ حباب خارج شد معلوم است كه پوسته آن سوراخ دارد و سالم نیست. اگر بعد از شكستن تخم‌مرغ سفیده آن آبكی بود و حالت ژله‌ای نداشت، آن را مصرف نكنید. زرده آن نیز باید حالت برآمده و شكل ثابتی داشته باشد و بوی بدی ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha