دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3794

انجام رادیو گرافی قبل از کشیدن ، پر کردن و عصب کشی دندان دندانپزشک را از ضایعات احتمالی همچون تومور، عفونت و آبسه و باقی ماندن ضایعات استخوانی دندان در لثه آگاه می کند.

دکتر بیژن اخوان آذری متخصص جراحی دهان، فک و صورت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: پس ازگذشت 23 سال هنوز در بسیاری ازدرمانگاه های دولتی و خصوصی و یا مطب های دندانپزشکی قبل از کشیدن دندان یا هر نوع جراحی سرپایی، رادیوگرافی انجام نمی شود.
وی گفت: رادیو گرافی ازعوامل تشخیصی مهمی است که بدون آن ، متخصص وعمل کننده ازناحیه جراحی (زیر لثه) اطلاعات کمی دارد.
دکتر اخوان آذر با اشاره به اینکه با وجود رعایت تمام موازین و اصول پزشکی باز هم عوارض درمان وجود دارد، تصریح کرد: بدون انجام رادیو گرافی، خارج کردن ، یک دندان لق ساده به نظر می رسد اما خارج کردن چنین دندانی به باقی ماندن ضایعات استخوان در آن ناحیه بدون هیچ درمانی با ضایعات دیگر نظیر تومور و غیره مواجه می شود.
وی زمان استفاده از رادیو گرافی را با نظر پزشک متخصص میسر دانست و تأکید کرد: زمانی که پزشک بدون انجام رادیو گرافی کورکورانه اقدام به جراحی لثه و دندان کند، آگاهی نداشتن از ضایعات ریشه های دندان، مستقیم نبودن و انحنا داشتن ریشه ها، ارتباط ریشه با عصب، ضایعه استخوانی پنهان در دندان و لثه ها در مورد چگونگی ارتباط ریشه دندان مجاور باید رادیو گرافی را حتماً انجام دهد.
این متخصص وجراح فک، دهان و صورت گفت: با انجام رادیو گرافی در مورد دندان های نهفته اطلاعاتی شامل ضخیم بودن ریشه ها، دیدن انحنای ریشه و نزدیکی آن با عصب برای جراحی بهتر و داشتن عوارض کمتر به پزشک می دهد.
وی یادآور شد، باز هم با رعایت تمام موازین اصول دندانپزشکی ، پزشکان و مردم بدانند که عوارض درمان در خصوص دهان و دندان وجود دارد.
بنابراین با انجام رادیو گرافی می توان به پزشک اطلاعاتی همچون تومور، عفونت و آبسه و باقی ماندن ضایعات استخوانی دندان در لثه را داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha