هم اکنون شیوه سوزاندن زباله های عفونی که در برخی از بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت صورت می گیرد، موجب ایجاد آلودگی می شود چون این زباله ها را در داخل بشکه و در حیاط بیمارستان می سوزانند.

مهندس مصطفی سلیمی در گفتگو با مهر افزود: سازمان جهانی بهداشت دستگاه زباله سوز را برای سوزاندن زباله های عفونی تائید کرده و استفاده از این دستگاه ها نیز توسط  سازمان محیط زیست ایران که مرجع قانونی تعیین ابزار امحای زباله های بیمارستانی محسوب می شود، مورد تائید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بشکه هایی که وزارت بهداشت برای امحای زباله های عفونی در بیمارستان های خود دارد، دستگاه زباله سوز نیست، گفت: تمامی کشورهای اروپایی در شهرهای خود از زباله سوزهای استاندارد استفاده می کنند و زباله های خود را به صورت 100 درصد می سوزانند.

سلیمی ادامه داد: البته قبل از سوزاندن زباله های عفونی در دستگاه زباله سوز باید این زباله ها در دستگاه اتوکلاو و با استفاده از مواد ضد عفونی کننده و روش گندزدایی در بیمارستان، به زباله عادی تبدیل شود و پس از آن به وسیله مخازن پلمپ شده حمل و داخل زباله سوز قرار گیرد.

وی گفت: مسئولان وزارت بهداشت برای اینکه امحای زباله های عفونی برایشان هزینه ای ایجاد نکند، گمان می کنند می توان آلودگی ها، عفونت ها و مواد خطرناک خارج شده از اتاق عمل بیمارستان ها را به راحتی به زباله های عادی و غیر عفونی تبدیل کرد، در صورتی که این شیوه کنونی وزارت بهداشت در هیچ کشوری انجام نمی شود.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران گفت: اگر اتوکلاو در داخل بیمارستان یا در محلی نزدیک بیمارستان وجود داشته باشد، در این صورت حمل و نقل این زباله ها برای وزارت بهداشت هزینه ایجاد نمی کند.

وی تصریح کرد:  شهرداری تمایلی به حمل زباله های عفونی بیمارستانی ندارد چون در این خصوص مسئولیت قانونی ندارد و قانون مسئولیت آن را بر عهده وزارت بهداشت قرار داده است.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha