سرپرست مركز مشاوره بیماریهای رفتاری و شبكه بهداشت و درمان شهرستان ری گفت: افزایش موارد جدید ابتلا به ایدز، هشداری جدی برای جامعه است.

دكتر "محمد كمالی‌نیا"  درحاشیه كارگاه آموزشی پیشگیری از بیماریهای رفتاری، در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینكه شیوع بیماری ایدز در جامعه ایران نسبت به بسیاری از كشورهای دنیا گسترش آنچنانی ندارد ، افزود: متاسفانه افزایش آمار ابتلای جدید، بدون حذف موارد قبلی بسیار نگران‌كننده است.

وی ادامه داد: این روند رو به گسترش می‌تواند توان بالایی از ظرفیت‌ها و توانایی‌های سیستم بهداشتی كشور را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینكه الگوی ابتلا به بیماری ایدز در كشور در حال تغییر است ادامه‌داد: تغییر این الگو از اعتیاد تزریقی به ابتلا براثر روابط جنسی می‌تواند زنگ خطری برای جامعه باشد.

كمالی، آگاه كردن جامعه و ارایه آموزش‌های لازم در زمینه چگونگی ابتلا و راههای پیشگیری به این بیماری را از برنامه‌های پیشگیرانه و موثر دراین زمینه عنوان كرد.

وی با بیان اینكه آموزش را باید از سنین پایین آغاز كرد افزود:با آموزش قشر فرهیخته و دانشجویان می‌توانیم حجم بالایی از جمعیت كشور را در این زمینه آگاه كنیم.

این كارشناس بهداشتی تصریح كرد: برگزاری كارگاههای آموزشی و همایش‌های یك روزه توان اصلاح كردن رفتارهای پرخطر در جامعه را ندارد.

وی ادامه داد: اما این همایش‌ها و كارگاهها می‌تواند جرقه‌ای كوچك در ذهن افراد جامعه باشد تا بدانند بازتاب لذتی آنی و خارج از ضوابط خانوادگی می‌تواند به خطرات جبران ناپذیری منجر شود.

كمالی با اشاره به تاثیر ارتقا باورهای دینی و هویت بخشی به جامعه جوان در كاهش ابتلا به ایدز، گفت: ترویج این اندیشه‌ها و باورها و تقویت روحیه ملی و هویت دینی در جامعه جوان می‌تواند، تاثیر بسزایی در گسترش نیافتن رفتارهای پرخطر در جامعه بگذارد.

سرپرست مركز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرستان ری گفت: این مركز با ارایه مشاوره و آموزش رایگان به افراد، با حفظ گمنامی آنان، آزمایشاتی برای اطمینان از سلامت افرادی كه رفتار پرخطر داشتند را نیز انجام می‌دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha