گازهای گلخانه‌ای به گازهایی گفته می‌شود كه تراكمشان در جو ، دیواره‌ای ایجاد می‌كند كه نقش آن مانند شیشه‌ی گلخانه‌ها است و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای زمین را گرمتر كرده و عواقب ناگواری بوجود خواهد آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اینترنتی دویچه‌وله (رادیو آلمان) ، نور مرئی خورشید می‌تواند از دیواره ایجاد شده توسط گازهای گلخانه‌ای عبور كند و به زمین برسد، اما نور مادون قرمزی كه به خارج از زمین باز می‌تابد، امكان عبور نیافته و به گرما تبدیل می‌شود.

عبارت گازهای گلخانه‌ای به تركیبات "كلروفلوروكربن" (‪ (C.F.C‬اطلاق می‌شود و عمده‌ترین این گازها عبارتند از دی‌اكسید كربن، متان و دی‌اكسید نیتروژن.

گازهای گلخانه‌ای گازهایی هستند كه دراثر مصرف سوخت‌های فسیلی در اتمسفر ذخیره می‌شوند واین ذخیره باعث می‌شود انرژی در زمین حبس شود و ایجاد گرمایی كند كه شبیه گرمای موجود در گلخانه است. خیلی از فعالیت‌هایی كه انسان درسطح كره زمین انجام می‌دهد باعث افزایش این گازها می‌شود و در نتیجه یكی از اثرات تراكم این گازها صدمه دیدن لایه‌ی ازن است.

اثرگلخانه‌ای جو، اثری است طبیعی كه بدون آن دمای میانگین زمین به منهای ‪ ۱۵‬درجه خواهد رسید، درحالی كه به یمن وجود اثر نامبرده میانگین متوسط دمای زمین، مثبت ‪ ۱۵‬درجه است، دمایی كه زندگی موجودات زنده را میسر و وجود اكوسیستم‌های طبیعی را امكان‌پذیر كرده است، اما با گسترش صنعت و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای این اثر به ضد خود تبدیل شده است.

ولی چه چیزی باعث شده اثر طبیعی حافظ انسان، بر ضد او به كار افتد؟ كشورهایی كه صنعت در آن نقش زیادی دارد یا به عبارتی كشورهای صنعتی در تولید این گازها و افزایش گرمای كره زمین و اثراتی كه این گرما بر روی همه لایه‌های زندگی انسان و جانداران دارد و صدمات فراوانی كه به آن وارد می‌آید، بیشترین نقش را دارند. در طول قرن بیستم، در یك قرن صد ساله، ما فقط یك درجه افزایش دمای كره زمین را داشتیم، در صورتی كه تخمین می‌زنند دمای زمین تا پایان قرن بیست ویكم به میزان پنج تا شش درجه افزایش می‌یابد و این فقط دراثر فعالیت‌های انسانی است كه در سطح كره زمین اتفاق می‌افتد و با افزایش درجه‌ی حرارت، ما اثرات مخربی بر روی یخ‌های قطبی، جزایر كوچك، دراقیانوس‌ها خواهیم داشت و شاهد از بین رفتن سیستم‌های زندگی خواهیم بود و مهاجرینی كه به جمعیت اضافه می‌شوند، بیماری‌هایی كه به وجود می‌آید، خشكسالی‌ها، سیل‌ها و بسیاری اثراتی كه شاید خیلی از آنها هنوز در تصور ما نمی‌گنجد.

حتی اگر این درجه‌ی دمای زمین به میزان دو تا سه درجه افزایش یابد، ما این اثرات سوء را در كره زمین خواهیم داشت و كشورها باید برای اینكه چنین اتفاقی نیافتد، چاره‌ای بیندشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha