یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 38351
سلامت نیوز : بیماری ویروسی سرخجه مخصوص انسانها ( و بیشتر کودکان ) است. ویروس آن از راه ترشحات دهان و از راه جفت ( در زنان حامله) منتقل می شود. در ایران که واکسیناسیون سرخجه به طور مرتب برای تمامی کودکان صورت می گیرد، این بیماری در نزد نوجوانان و جوانان شایع است اما اگر واکسیناسیون صورت نگیرد بیشتر در سنین 5 تا 14 سال شایع می شود.

حداکثر زمان انتقال و مسری بودن بیماری سرخجه، از 2 روز پیش و 7 روز پس از شروع راشهای پوستی مخصوص سرخجه ( دانه های قرمز در سطح پوست ) است و به مدت 2 تا 3 هفته در مرحله کمون ونهفته قرار می گیرد اما شیرخوارانی که مبتلا به سرخجه مادرزادی هستند تا بیش از یک سال نیز این ویروس در ترشحات دهان و ادرارشان وجود دارد و آن را به سایر افراد نیز منتقل می کنند.

سرخجه بیماری خطرناکی نیست اما اگر خانمهای باردار در چهار ماه اول بارداری به آن مبتلا شوند، جنین پس از تولد دچار عواقبی خواهد شد.

آنتی بادیهایی که از طریق جفت به نوزادان منتقل می شوند، قادرند تا 6 ماه اول پس از تولد شیرخوار را از آلودگی به سرخجه محافظت کنند.

تظاهرات بالینی
سرخجه در آغاز بیماری، دارای علائمی از نوع سرما خوردگی مانند تب و لرز خفیف وآبریزش بینی و بی اشتهایی وسپس بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه پشت گوش و پشت گردن و پس سر است و به همراهشان، راشهای قرمز ( بثورات جلدی) در روی سر ظهور می کند و سپس این بثورات به ناحیه تن نیز می رسند و تا 3 روز باقی می مانند . این لکه ها به رنگ سرخ بوده و بر روی کام نرم نیز دیده می شود. التهاب گلو و چشم و سردرد و بی حالی ودرد دستها و پاها نیز به تدریج رخ می دهد .

درمان
درمان سرخجه نیز همانند سایر بیماریهای ویروسی ، نیاز به آنتی بیوتیک  نیاز به آنتی بیوتیک نیست وتنها می توان تب و لرز وآبریزش و سایر علائم معمولی را با داروهای را با داروهای رایج تحت کنترل و درمان قرار داد تا دوره بیماری به پایان برسد. ( مثل استامینوفین، شربت سرفه ، قطره های بینی و چشمی.)

 پیشگیری
با واکسیناسیون سرخجه از طریق واکسن MMR که با سرخک و اوریون نیز مخلوط شده است می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. توضیح اینکه برای اوریون و سرخجه در جدول واکسیناسیون وزارت بهداشت، واکسن تزریق نمی شود بلکه در مطب  های خصوصی تزریق می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha