یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 38357

سلامت نیوز : تیفوئید از جمله بیماریهایی است که بیشتر مردم با اسم آن آشنا هستند. برخی آن را حصبه وگروهی نیز تیفوئید را به نام تب روده ای می شناسند، زیرا به دلیل عفونت روده ها ، تب شدید در بیمار بروز می کند. مصرف آب، سبزی ومیوه آلوده و غذای آلوده از نوع گوشت گاو، ماکیان ، شیر وتخم مرغ می تواند در انتقال بیماری دخالت داشته باشد. این بیماری بیشتر در انسانها شایع است واز طریق افراد آلوده به دیگران منتقل می شود. تیفوئید در بخش فوقانی روده باریک رشد کرده واز همین محل به صورت تهاجمی عمل می کند. سپس میکروب وارد خون شده و از این طریق به غدد لنفاوی وکبد وطحال وکیسه صفرا منتقل می شود وقادر است عفونت خون  نیز ایجاد کند.

تظاهرات بالینی
تب شدید، هذیان ، سردرد، ضعف شدید وبیحالی ، اسهال ، استفراغ ، نفخ شکم ، راش ، درد عضلات ، یرقان ، بی اشتهایی ، کاهش وزن، بزرگی کبد وطحال، درد شکمی.

عوارض
سوراخ شدن روده کوچک، خونریزی گوارشی، تورم مغز واختلالات شدید عصبی ، کری، التهاب صفرا، سینه پهلو، عفونت قلب ، کلیه ها ، استخوانها ومفاصل ومننژیت.

درمان تیفوئید
داروهای مختلفی برای درمان تیفوئید به کار می روند که بستگی به شدت بیماری وسن وحساسیت میکروب دارد که عبارتند از : سفتر یاکسون ، کلرامفنیکل ، آمپی سیلین ، کوتریموکسازول، سیپروفلوکساسیلین، سفاپرازون ، افلوکسایسن.

پیشگیری
در بسیاری از کشورهای واکسیناسیون تیفوئید رایج شده است. شستن دستها ، رعایت بهداشت فردی ، آلوده نبودن آب وغذاها ، در پیشگیری بسیار مهم هستند. اگر فردی به اماکن مشکوک به تیفوئید سفر می کند باید از قبل ، واکسن تیفوئید را تزریق کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha