دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 38510
سلامت نیوز : این بیماری توسط نوعی تک یاخته ای به نام توکسوپلاسماگونیدی ایجاد می شود که انگل گربه ها وبرخی جانداران دیگر است واز گوشت حاوی کیست و زنان باردار وگربه سانان به دیگران منتقل می شود. توکسوپلاسموز می تواند مادرزادی باشد وبه جنین منتقل شده وسقط جنین ویا ناهنجاریهای مادرزادی بروز کند.

تظاهرات بالینی
بزرگی غدد لنفاوی و کبد و طحال ،گلودرد، بی حالی ، بثورات پوستی ، اختلالات چشمی و مغزی، تب، عفونت قلب، ریه ، مغز و تغییر شخصیت.

تشخیص
تشخیص توکسوپلاسموز با تستهای خونی و رنگ آمیزی و تستهای آنتی ژنی صورت می گیرد. در نوزادانی که از مادران آلوده به توکسوپلاسموز مبتلا می شوند عوارض چشمی ،یرقان ، بزرگی کبد و طحال وتشنج و تجمع کلسیم در مغز کودک و بزرگی یا کوچکی بیش از میزان طبیعی نوزاد شایع است.

درمان
پریمتامین همراه با سولفادیازین قادرند انگل را مهار کنند و نابود سازند.در دوران بارداری می توان از اسپیرامایسین استفاده کرد.

پیشگیری
باید از مصرف گوشتهایی که به طور غیر مجاز کشتار می شوند خود داری کرد. پخت گوشت در منازل باید با دمای حداقل 66 درجه سانتی گراد برای مدت 20 دقیقه باشد تا از شیوع بیماری با کیست داخل گوشت جلوگیری شود. از مصرف گوشت خام وتخم مرغ پرهیز شود. باید حتماً آنها را سوزاند یا در توالت و ظروف در بسته قرار داد. زنان حامله باید به طور قطع از تماس با گربه پرهیز کنند.

مگس و سوسک و سایر حشرات را که ناقل میکروب هستند باید از بین برد و سایر گربه سانان خانگی یا وحشی ( مانند سگ ، گربه ، شغال .... ) را ، اگر در محل زندگی نگهداری می شوند، باید مورد آزمایشات دامپزشکی قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha