عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیتی که متاسفانه در مورد بهداشت و درمان کشورمان وجود دارد این است که این بخش هیچ‌گاه در اولویت‌های بودجه‌یی دولت‌های زمان جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرا نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسینعلی شهریاری در مراسم بزرگداشت روز پرستار که دیروز در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، افزود: یکی دیگر از مشکلات اصلی در این مقوله غیرواقعی بودن سرانه درمان است، در سال ‌84 شورای عالی بیمه سرانه درمان را حداقل ‌7 هزار تومان اعلام کرد ولی این سرانه در حال حاضر ‌4 هزار تومان است که با در نظر گرفتن تورم نصف سرانه واقعی درمان است.

او گفت: قانونگذاران تصمیم داشتند که سهم مردم از سلامت را به ‌30 درصد برسانند که متاسفانه با روند حاضر شاهد حرکت معکوس آن خواهیم بود و ممکن است این میزان به ‌70 درصد نیز برسد.

وی با بیان این که دولت و مجلس در رابطه با بهداشت و درمان و پرستاران تلاش‌های زیادی کرده‌اند، افزود: با این وجود این تلاش‌ها چشمگیر نبوده و تنها می‌تواند جنبه تسکینی داشته باشد.

شهریاری در رابطه با دادن مجوز استخدامی به مراکز بهداشتی درمانی گفت: مجلس هفتم در اولین سال خود مجوز استخدامی سالانه ‌6 هزار نفر کادر بهداشت و درمان را گرفت یعنی باید در ‌5 سال ‌30 هزار نفر به تعداد در نظر گرفته شده توسط دولت اضافه شود که تقریبا ‌50 درصد آن شامل استخدام کادر پرستاری می‌شود.

او افزود: اگر این استخدامی‌ها دچار مشکل است علت آن مربوط می‌شود به حوزه وزارت‌خانه چرا كه دست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استخدام باز است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با عنوان این مطلب که در سال گذشته نیز طرحی در مورد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد که خوشبختانه کلیات آن تصویب شده است، ادامه داد: ولی نگرانی‌هایی در این طرح وجود دارد كه طرح در صحن علنی مجلس دچار مشکل و چالش شود، با این حال به اطلاع پرستاران می‌رسانیم که هفته گذشته بیش از ‌50 امضا جمع شده است تا این طرح در اولویت دستور کار مجلس قرار بگیرد.

شهریاری در این رابطه تصریح کرد: ما در جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت و رییس سازمان نظام پرستاری کشور به این نتیجه رسیدیم که باید کل جامعه پرستاری با نمایندگان مجلس هماهنگی داشته باشند تا وقتی این طرح وارد صحن علنی می‌شود خیلی دچار چالش نشود.

وی سهم پرداختی و کارانه پرستاران را عادلانه ندانست و توضیح داد: این موضوع احتیاج به مصوبه مجلس یا قانون ندارد چرا كه هیات امنا دانشگاه‌ها دستشان باز است تا سهم پرداختی به کادر پرستاری را بیش‌تر از سهم کادر اداری و مالی بکنند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با ساعت کار پرستاران عنوان کرد: یک دستور کار در وزارت بهداشت و درمان وجود داشته و قرار است در هیات دولت مطرح شود تا به واسطه آن ساعت کار پرستاران با توجه به سابقه کاری آن‌ها کاهش پیدا کند.

شهریاری تعیین شرح وظیفه پرستاران را نیز در دست هیات امنای دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه‌ها این قدرت را دارند تا شرح وظایف را به گونه‌ای تبیین کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

او با بیان این مطلب كه چند سالی است كاركنان دولت در انتظار تصویب لایحه خدمات کشوری هستند ولی تاكنون به این خواسته آنان جامه عمل پوشانده نشده است، عنوان کرد: در این لایحه برای کادر بهداشتی درمانی جایگاه ویژه‌ای دیده نشده بود و تنها برای کارمندان آموزش و پرورش ضریب حقوق ‌1/1 در نظر گرفته شده و بقیه در همان حد قبلی باقی مانده بود که با تلاش یک ماه و نیم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کادر بهداشت و درمان نیز به این لایحه افزوده شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تلاش برای قائل شدن حق سختی کار برای کادر پرستاری و خدمات درمانی بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: برای پرستاران شاغل در بخش‌های ویژه‌یی مانند اورژانس، سوختگی، روانی، مراقبت‌های ویژه، عفونی و یا افرادی که با اشعه سر و کار دارند، سختی کار در نظر گرفته شده است.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اگر موارد در نظر گرفته شده در لایحه خدمات کشوری به اجرا درآید، اكثر مشكلات پرستاران حل خواهد شد ولی متاسفانه این لایحه با مشکلات و چالش‌هایی همراه شده است، از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد و به همین دلیل قرار شد که رییس مجلس و رییس‌جمهور با رایزنی این مشکل را حل کنند ولی نکته اصلی و مهم این است که ما به هیچ عنوان از صحبت‌هایمان برنمی‌گردیم و اگر لازم شود این موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهیم فرستاد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: از آن جایی که رویکرد تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در اولویت قرار دادن موضوع بهداشت و درمان است امیدواریم امسال وضع بهتری را شاهد باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha