سلامت نیوز: کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از توزیع کمک‌های غذایی به بیش از 900 هزار سومالیایی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس به نقل از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، بارندگی‌ای که سومالی مدت‌ها انتظارش را می‌کشید و بالاخره در ماه اکتبر شاهدش بود، برای کشاورزان و دامداران هم نعمت بزرگی بود.
 
هر چند که جاده‌های صعب‌العبور حمل و نقل را کند می‌کنند و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ‌ تاکنون به بیش از 900 هزار نفر کمک غذایی کرده است تا بتواند آنها را تا زمان دروی محصولاتشان سرپا نگه دارد.
 
کمک‌رسانی به قربانیان خشکسالی

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به همراه جمعیت هلال احمر سومالی در بین بیش از 917 هزار نفر در جنوب و مرکز سومالی نخود، برنج و روغن توزیع کردند (72 هزار نفر در گدو، 97 هزار نفر در جوبای پایین، 61 هزار نفر در جوبای میانی، 120 هزار نفر در گالگادود، 129 هزار نفر در بی، 102 هزار نفر در باکول، 120 هزار نفر در شبیل پایین، 96 هزار نفر در شبیل میانی و 120 هزار نفر در هیران) که در این راستا هر خانواده 50 کیلوگرم برنج، 25 کیلوگرم نخود و 10 لیتر روغن دریافت کرده ‌است.
 
این کار به کشاورزان کمک خواهد کرد تا بتوانند تا ماه ژانویه که زمان برداشت محصول از دانه‌هایی است که آنها را نیز کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ توزیع کرده دوام آورند.

باران‌های محلی که در استان‌های جنوبی در اوایل اکتبر شروع شد باعث کندی کمک‌رسانی غذایی و حمل و نقل شدند و اغلب جاده‌ها به رودخانه و باتلاق تبدیل شده‌اند و مسئولان حمل‌ و‌ نقل را وادار کرده‌اند تا برای رساندن محموله‌هایشان راه‌های جدیدی را بیابند.
 
آندریا هیت، مسئول فعالیت‌های امنیت اقتصادی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در سومالی می‌گوید: در یوباس، از قایق برای بردن غذا به محل‌های نگهداری پیش از توزیع استفاده می‌شد و مشکل دیگر تمساح‌ها بودند که در اواخر اکتبر و در اوایل نوامبر به مدت سه هفته کامیون‌های بسیاری در مسیر باکول و یوباس در گل گرفتار شدند.
 
با توقف بارندگی در دسامبر، جاده‌ها در حال خشک شدن هستند که در پی آن اجازه دسترسی آسان‌تر به مناطق و احتمالا کمک‌رسانی و توزیع سریع‌تر در دور دوم را خواهند داد.
 
کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با در اختیار قرار دادن بذر و وسایل کشاورزی به کشاورزان، برنامه‌ توزیع غذای خود را کامل می‌کند تا از سوء‌تغذیه‌ احتمالی در آینده پیشگیری کند که در این راستا در نوگال، گدو، گالگادود، مودوگ و شبیل پایین به 324 هزار کشاورز دانه‌های گوناگون سبزی مانند فلفل سبز، پیاز، چغندر سوئیسی، سیب زمینی، هندوانه و هویج داده ‌شده ‌است.
 
همچنین در این راستا 468 هزار نفر در قسمت‌های جنوبی و مرکزی دانه‌های خام داده ‌شده ‌است به‌علاوه بیش از 400 کشاورز در جلیب و جمامه از برنامه تکثیر دانه ذرت استفاده کردند که 1 یک هزار 80 نفر دیگر نیز در قالب برنامه‌ پول در برابر کار در آن مشارکت داشتند.
 
همچنین در حدود 180 هزار کیسه‌ شن برای پیشگیری و محدود کردن خسارت ناشی از سیل در مناطق رودخانه‌ای توزیع شده است.
 
نگرانی‌های امنیتی فزاینده

در طول ماه‌های گذشته درگیری‌های جدیدی در مناطق مختلفی در جنوب و مرکز سومالی مانند بخش‌های گدو و جوبای پائینی وجود داشت که آوارگی بیشتری را سبب شده‌اند.
 
منطقه‌ دی‌نیل در شمال موگادیشو که از روستا‌های دورافتاده تشکیل شده‌است، صحنه حمله نظامی بود که بواسطه آن اغلب آوارگان داخلی که در آنجا پناه گرفته بودند وادار شدند تا به خانه‌هایشان در موگادیشو بازگردند و در خود موگادیشو، حملات انتحاری و حوادثی از قبیل بمب‌های دست‌ساز که باعث مصدومیت نظامیان و غیر نظامیان می‌شوند و کار امداد را مختل می‌کنند، بسیار شایع گشته است.
 
در دهم دسامبر، یک مرکز تغذیه که در شهر جنوبی بردرا توسط جمعیت هلال احمر سومالی اداره می‌شد، مورد حمله هوایی قرار گرفت و با وجود اینکه این مرکز خسارت دیده بود، خوشبختانه هیچ‌کس آسیبی ندید.
 
کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ‌ و جمعیت هلال احمر سومالی به همه‌ طرف‌های درگیری یادآوری کردند که بر طبق حقوق بین‌المللی بشردوستانه، غیر نظامیان و تاسیسات غیرنظامی باید همیشه مورد احترام و حفاظت قرار گیرند و هنگامی که هریک از طرفین قصد حمله به دشمن را دارد لازم است تا هرگونه احتیاط ممکن را برای به حداقل رساندن خطر بالقوه نسبت به غیر نظامیان و تاسیسات غیر نظامی مانند درمانگاه‌ها و مراکز تغذیه به کار گیرد.
 
رسیدگی به نیازهای مجروحان جنگی و کودکان مبتلا به سوء تغذیه
کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنان نیاز‌های جراحی و پزشکی بیمارستان‌های کی‌سانی و مدینا را تامین می‌کند که تنها این بیمارستان‌ها در ماه‌های سپتامبر و نوامبر 650 مجروح جنگی را پذیرش کردند که 40 درصد آنها زن و کودک بودند.
 
بیمارستان‌های مذکور که به درمان مجروحان جنگی اختصاص دارند، فارغ از پیشینه‌ قبیله‌ای، دینی و سیاسی، تمامی بیماران را درمان می‌کنند.
 
برای بیمارستان‌های دیگر نیز بیش از 6 تن تجهیزات جراحی و وسایل پانسمانی برای درمان مجروحان درگیری‌هایی که از سپتامبر در جوبای میانه، بندیر، گلگدود و نوگال در جریان است فراهم گشته‌است.
 
کارکنان درمانی بیش از 225 هزار بیمار را در 39 درمانگاه هلال احمر سومالی بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر دیده‌اند. بیش از 40 هزار کودک در درمانگاه‌ها واکسینه شدند. کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ به درمانگاه‌ها کمک‌های دارویی و مالی می‌کند و به کارکنان آن‌ها آموزش‌ می‌دهد.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین به 27 مرکز تغذیه درمانی سرپایی و 12 درمانگاه بهداشتی سیار در جنوب و مرکز سومالی که همگی توسط هلال احمر سومالی اداره می‌شوند، کمک‌رسانی می‌کند.
 
در حال حاضر بیش از 14 هزار کودک در مراکزی که کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به آنها کمک‌رسانی می‌کند تحت درمان هستند. بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر، برنامه‌های درمان سرپایی بیش از 20 هزار کودک زیر پنج سال با سوء‌تغذیه شدید و 13 هزار زن باردار یا شیرده با سوء‌تغذیه متوسط را پذیرش کرده ‌است.
 
برنامه‌های توزیع غذای گرم در جنوب سومالی برای کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه‌ زیر 5 سال، روزانه ۲ وعده فرنی به علاوه یک پرستار برای آنها فراهم کرده است و از زمان اجرای این برنامه‌ها در سپتامبر، بیش از 50 هزار کودک از آنها بهره‌مند شده‌اند. در بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر، کارکنان درمانگاه‌های بهداشتی سیار حدود 17 هزار بیمار را دیده‌اند.
 
تامین دسترسی به آب پاک


کارکنان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ، 18 پروژه زیرساختی تامین آب برای 78 هزار نفر در مناطق بنادیر و مودوگ را تکمیل کرده‌اند و همینطور کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ  وضعیت قنات‌های مناطق گالگادود و بنادیر را که آب شرب 36 هزار نفر را تأمین می‌کنند ارتقا داده‌ است.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در 11 مرکز تغذیه سرپایی هلال احمر سومالی که روزانه به 5 هزار و 500 کودک مبتلا به سوء‌تغذیه غذا رسانی می‌کنند سیستم‌های آب‌رسانی نصب کرده‌است به‌علاوه مهندسین کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ درمانگاهی متعلق به هلال احمر سومالی را در نزدیکی موگادیشو که روزانه به‌طور متوسط 105 بیمار را پذیرش می‌کند ارتقا داده‌اند.
 
بازپیوند خانوادگی

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به مردم سومالی در حفظ و تجدید ارتباط با اعضای خانواده‌‌شان کمک می‌کند. از ماه سپتامبر، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از طریق شبکه داوطلبین هلال احمر سومالی، حدود یک هزار و 200 پیام را که شامل اخبار خانوادگی بودند جمع‌آوری و بیش از یک هزار پیام را پخش کرده ‌است.
 
سرویس خبری بی‌بی‌سی سومالی با همکاری کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ، اسامی افرادی را که در جستجوی خویشاوندان خود در سومالی یا در خارج بودند را پخش کرده و در وب‌سایت خود قرار داده‌است که در نتیجه 35 نفر بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر توانستند خویشاوندان‌ خود را پیدا کنند. در مجموع 22 برگه عبور برای افرادی که هیچ مدرک شناسایی نداشتند صادر شد تا بتوانند به اعضای خانواده‌‌شان در خارج از سومالی، عمدتاً در استرالیا و کانادا بپیوندند.
 
در پاسخ به هجوم مردم گریزان از بحران بشری در سومالی، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت صلیب سرخ سومالی شروع به انجام فعالیت‌های جستجو در اردوگاه‌های پناهندگان داداب در کنیا کرده ‌است.
 
کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ  و صلیب سرخ کنیا از ماه اوت سرویس تلفن همراهی را فراهم کرده‌اند که به پناهندگان این امکان را می‌دهد که با خانواده‌هایشان تماس بگیرند و تا پایان ماه نوامبر بیش از 33 هزار تماس تلفنی، شامل 3 هزار و800 تماس انجام شده توسط خردسالان با خویشاوندان خود در سومالی و سایر کشور‌ها گرفته‌شده‌است.
 
ترویج حقوق بین‌المللی بشردوستانه

یادآوری مسئولیت حمایت از غیرنظامیان به طرفین یک درگیری، بخش عمده‌ تلاش کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ‌ را در ترویج پیروی از حقوق بین‌المللی بشردوستانه در سراسر جهان تشکیل می‌دهد. همچنین سازمان، آگاهی از حقوق بین‌المللی بشردوستانه را در جامعه‌ مدنی ترویج می‌کند.
 
اصول حقوق بین‌المللی بشردوستانه در سومالی می‌تواند به طور موثر با اشاره به سنت بی‌ری‌ماگدوی سومالی (در امان از نیزه) نشان‌ داده‌ شود که در آن زنان، کودکان، مجروحان، بیماران و دیگر افراد خاص در برابر حمله مصون شمرده می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha