استفاده بیش از حد نمك سبب امراضی مانند فشار خون و پوكی استخوان می شود.

دكتر نیستانی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سدیم یك عنصر خارج سلولی و جزو الكترولیت های مهم سرم خون است كه برای كاركرد سلول (عضله و عصب) و انقباض ماهیچه ای بسیار ضروری است.
وی افزود: مكانیسم خاصی برای كنترل نمك وجود ندارد، نمك به عنوان یك چاشنی كام پذیر در غذا استفاده و پرزهای چشایی را تحریك می كند.
وی ادمه داد: حساسیت پرزهای چشایی از بدو تولد تا بزرگی متفاوت است به گونه ای كه آستانه تحریك با تحریك مداوم افزایش یافته و وقتی میزان نمك در غذا در درازمدت زیاد باشد حساسیت این پرزها كاهش می یابد و با كاهش نمك می توانیم تغییراتی در آستانه تحریك ایجاد كردو حساسیت مجددا افزایش یابد.
وی افزود: افزایش حجم پلاسما و مكانیسم افزایش حجم سدیم در پلاسمای خون در نهایت سبب مكانیسم تشنگی در بدن شده  و افزایش حجم مایع داخل رگ هم سبب افزایش فشار خون می شود ولی مكانیسم هایی در بدن وجود دارد كه با این امر مقابله می كند.
وی گفت: در افراد حساس به سدیم زمانی كه سدیم افزایش می یابد مكانیسم های جبرانی خوب كار نمی كنند و در نتیجه فشار خون افزایش می یابد.
دو سوم افراد غیر حساس بوده كه به علت محدود بودن آستان تحریك ، در آنها هم افزایش بیش از حد سدیم در درازمدت باعث افزایش فشار خون می شود ،در نتیجه توصیه می شود كلا افراد در رژیم غذایی خود از نمك كمتری استفاده كنند.
وی افزود: رژیم غذایی پرسدیم در درازمدت موجب تخلیه ذخائر كلسیم بدن می شود و زمانی  كه غلظت كلسیم خون از حد طبیعی پایین تر می آید (5/8 الی 5/10 میلی گرم در دسی لیز) بدن كمبود كلسیم را از استخوان ها جبران می كند و دوباره در رژیم غذایی پرسدیم كلسیم همراه سدیم دفع شده و این اعمال نهایتا منجر به پوكی استخوان می شود.
وی توصیه كرد: افراد ذائقه خود را به نمك زیاد عادت ندهند و در رژیم غذایی روزانه از نمك كمتری استفاده كنند و حتی الامكان از غذاهای كنسرو شده و آماده پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha