پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3918

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، آسم دهمین عامل عمر از دست رفته در كشور ما شناخته شده است و مطالعات زیادی در مورد بیماری آسم در دنیا انجام شده است

كه بین 3 تا 35 درصد شیوع را نشان می‌دهد اما به طور متوسط بر اساس مطالعات استاندارد این بیماری در كشور ما تقریبا در بین 10 درصد مردم شایع است و به طور كلی در جهان حدود 300 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

ایران از نظر شیوع آسم جزء كشورهای میانه دنیا محسوب می‌شود اما مسئله مهم این است كه این بیماری شایع‌ترین بیماری مزمن در كشور است. بیماری آسم یك بیماری ژنتیكی است كه عوامل محیطی بروز آن را تشدید می‌كند و شهرنشینی، آلودگی هوا، تماس با دود سیگار و مصرف غذاهای آماده همه در بروز این بیماری موثر است.

 به گفته كارشناسان، یكی از عوامل مهمی كه در بروز این بیماری موثر است مصرف غذاهای آماده و كنسروهاست كه متاسفانه عمدتا محتویات این مواد بر روی آن نوشته نشده است. به‌ همین علت هم وزارت بهداشت از این پس نظارت بیشتری را بر این مواد خواهد داشت تا حتما محتویات این مواد بر روی آنها درج شود. به گفته وزیر بهداشت، برای كاهش حجم ابتلا به این بیماری از امسال نظام بیماریابی فعال آسم در شبكه بهداشت و درمان كشور ادغام می‌شود.

مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیك، ابتلا به آسم را 5 برابر می‌كند

شایع‌ترین داروهای مصرفی در طب كودكان در ایران، آنتی بیوتیكها هستند كه مصرف آنها ۵ برابر استاندارد جهانی است و درصد ابتلا به بیماریهای آلرژیك و آسم را در كودكان 4/5 برابر افزایش می‌دهد.

آنتی بیوتیكها مواد شیمیایی هستند كه رشد باكتری‌ها را كند نموده و آنها را از بین می‌برند كه در صورت استفاده بجا، با كمك دفاع سیستم ایمنی بدن موجب بهبودی عفونتهای خطرناك و در صورت مصرف نابجا عوارضی چون حساسیتها، مشكلات گوارشی، كبدی و كلیوی ایجاد خواهند كرد.

به گزارش همشهری، معین رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، تغییر سبك زندگی از شیوه روستایی به شهری را، عامل گسترش بیماریهای غیرواگیر و مزمن چون آسم و آلرژی ذكر كرد و گفت: آمار شیوع آسم در كشور ما بین ۵ تا ۱۵ درصد است و 6/5 میلیون نفر در ایران آسم دارند. همچنین سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر در جهان به همین علت دچار ازكارافتادگی می‌شوند.

وی در خصوص فعالیت بعضی از كلینیك‌های آلرژی و تجویز خودسرانه واكسن گفت: تجویز واكسن در این مراكز، علمی نیست و همچنین مواد استفاده شده در این مراكز مطابق با استانداردها نیست و فقط در موارد خیلی محدود كه بیمار به یك یا دو ماده آلرژی‌زا حساس باشد و یا آلرژی بیمار به نیش زنبور یا مواد پنی‌سیلین باشد، كاربرد دارد و در صورت تجویز خودسرانه ، بیمار دچار آنافیلاكسی یا حتی مرگ می‌شود.

دكتر معین با اشاره به اینكه آسم در ۹۰ درصد كودكان و ۵۰ درصد بزرگسالان از نوع آلرژیك است و گرده‌های گل و گیاه، وجود حشرات، محتویات بالش‌ها از پرمرغ و پشم گوسفند، همزیستی با سگ و گربه و آلودگی هوا از مهمترین عوامل بروز آلرژی و آسم می‌باشند، گفت: بین سلامت مادر، استرس و تغذیه او هنگام بارداری و بیماری آسم در كودك رابطه زیادی وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد، بیماری آسم در مناطقی كه كمبود ویتامین D وجود دارد شایع است. ویتامین D تاثیر زیادی در تكامل سیستم ایمنی جنین دارد. بهتر است مادران در طول دوران بارداری شیر كافی نوشیده و از مكمل‌های غذایی حاوی ویتامین D دریافت كنند تا خطر ایجاد بیماری آسم در كودكشان كمتر شود.

همچنین كودكان مادرانی كه دچار استرس، اضطراب و افسردگی هستند 1/3 بار بیشتر به آسم مبتلا می‌شوند. استرس باعث تغییر رفتار مادران می‌شود و در سال‌های اول زندگی كودك منجر به تغییراتی در سیستم گوارشی او می‌شود.

معین گفت: تهویه مناسب محیط زیست و استفاده از كف پوش‌های چوبی و سرامیك به جای فرش و موكت كه محل تجمع گرد و خاك، هیره‌ها و سایر آلرژی‌ها هستند می‌تواند در پیشگیری این بیماری موثر باشد. عدم نگهداری حیوانات مودار مثل سگ و گربه و اجتناب از مواد خوشبوكننده و عطریات تند و تیز و عدم نگهداری از گلهای معطر و همچنین اجتناب از محیط‌های آلوده به دود سیگار از توصیه‌های بهداشتی در مورد بیماران مبتلا به آسم است چون این مواد غالبا از محركهای آسم به شمار می‌روند.

آزمایشات نشان می‌دهد عملكرد ریوی كودكان مبتلا به آسم كه درست درمان شده‌اند و درمان به موقع از داروهای مناسب برای كنترل آسم سبب پیش‌آگاهی خوب و در بسیاری موارد عملكرد طبیعی ریوی این كودكان خواهد شد .گفتنی است، خاموشی كامل و همیشگی آسم كودكان بستگی به سن شروع علایم و شدت آنها در كودك دارد. تقریبا نیمی از كودكان مبتلا به آسم در سنین بلوغ بدون علامت هستند، اگر چه احتمال بروز مجدد علایم در سنین بزرگسالی از بین نمی‌رود و احتمال خاموشی كامل علایم در مبتلایان به آسم شدید كمتر است.

علت61درصد مرگ و میرهای بیماریهای تنفسی، قلبی  و سرطانها

نتایج تحقیقات در ایران نشان می‌دهد كه افزایش جمعیت خانوار و پایین بودن سطح تحصیلات والدین و همچنین سابقه خانوادگی آسم و در معرض دود سیگار قرار گرفتن به ترتیب از مهمترین عوامل خطر بیماری آسم در كودكان است. براساس این تحقیق تلاش در جهت افزایش سطح بهداشت، تغذیه با شیر مادر و ترك عادت سیگار كشیدن می‌تواند در فائق آمدن براین مشكل موثر واقع شود.

در كشورهای‌صنعتی پیشرفته هم‌اكنون شیوع بیماری آسم‌بالاست، ولی‌مرگ و میر ناشی از آن پایین است و این رقم در كشورهای غیرپیشرفته برعكس است. به گفته دكتر معین رئیس انجمن آسم و آلرژی، تشخیص و درمان دیر هنگام یا نادرست این بیماری، همكاری نكردن بیماران از دلایل اصلی افزایش مرگ و میر در اثر بیماری آسم در جهان است. رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: متوسط شیوع بیماری آسم در شهرهای بزرگ مانند تهران 35 درصد است، هم اینك 61درصد مرگ و میرهای جهان را بیماریهای مزمن از قبیل بیماریهای تنفسی، قلب و عروق و سرطانها تشكیل می‌دهد.

دكتر معین، معضلات اساسی در پیشگیری و درمان بیماری آسم را فقدان آموزش آلودگی هوای شهرهای صنعتی و بزرگ، دسترسی نداشتن بیماران دچار فقر اقتصادی به ‌داروهای جدید و تسهیلات و خدمات پزشكی، به روز نبودن‌اطلاعات‌كادرهای پزشكی و تخصصی و توجیه نبودن مسئولان وسیاست‌گذاران سلامت و مسئولان اقتصادی جوامع نسبت به اولویت داشتن پیشگیری بر درمان بیماریهای مزمن از جمله آسم عنوان كرد.

وی گفت: هم اكنون بیماریهای آسم بین كل بیماریهای شایع در جهان رتبه 25را از لحاظ سالهای‌ از دست رفته عمر (ناتوانی ناشی از بیماری) را دارد. بر اساس آمار سازمان بهداشت، جهان هر سال با15 میلیون نفر سال عمر از دست رفته در اثر این بیماری روبروست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha