پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3921

گوجه سبز، یكی از میوه‌هایی است كه به خاطر طعم ترشش در غذاهای مختلف به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یكی از این غذاها دلمه برگ مو است كه در آن آبلیمو با گوجه سبز جایگزین می‌‌شود.
اما یكی از متداول‌ترین غذاهایی كه از گوجه سبز تهیه می‌‌شود، خورش گوجه سبز با نعنا و جعفری است كه خورشی معطر و خوش‌طعم است.  از گوجه سبز در اوایل فصل وقتی هنوز ترش است استفاده كنید. نیازی نیست كه گوجه سبز درشت باشد، بلكه با گوجه‌های ریز هم می‌توانید این خورش را تهیه كنید.

 پس اگر هنوز خورش گوجه سبز را نوبر نكرده‌اید، دست به كار شوید و تا گوجه‌ها شیرین و طلایی نشده‌اند یك خورش گوجه سبز ترش با نعنا و جعفری بپزید.

مواد لازم:
-500  گرم گوشت خورشی
- یك كیلو نعنا و جعفری
- نیم كیلو گوجه سبز
- یك عدد پیاز درشت
- 150 میلی‌لیتر روغن مایع

طرز تهیه:
گوشت را خرد كرده و بشویید و پیاز را به صورت خلالی خرد ‌كنید. در یك قابلمه مناسب 2 قاشق روغن بریزید و داغ كنید. پیاز را در روغن سرخ كنید تا طلایی شود.
گوشت را اضافه كنید و تفت دهید. 3 تا 4 لیوان آب افزوده، خورش را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار داده، صبر كنید تا گوشت، خوب نیم‌پز شود.

نعنا و جعفری را با باقیمانده روغن سرخ كنید و پس از نیم‌پز شدن گوشت به خورش اضافه كنید. دقت كنید اگر نعنا و جعفری را از همان ابتدا به خورش اضافه كنید كمی تلخ می‌شود.
 گوجه سبزها را نیز شسته و به خورش اضافه كنید. صبر كنید تا خورش كم‌كم پخته‌شود و كاملا جا بیفتد. اگر گوجه‌ها به اندازه كافی ترش نباشند می‌‌‌توانید یك قاشق سوپ‌خوری آبلیمو به خورش بیفزایید.

اگر خورش گوجه سبز را دوست دارید راه‌هایی وجود دارد كه این خورش را در فصول دیگر سال نیز كه گوجه سبز نیست تهیه كنید.
یكی از این روش‌ها فریزكردن گوجه‌سبز و نگهداری از آن به صورت یخ‌زده است. البته در این صورت باید گوجه سبز را دیرتر به خورش اضافه كنید. چون پس از یخ‌زدن زودتر می‌پزد و ممكن است له شود.

روش دیگر برای نگهداری از گوجه‌سبز برای مدت طولانی قراردادن آن در آب‌نمك است. گوجه‌سبزهایی كه به این صورت نگهداری می‌شوند مقداری نمك جذب می‌كنند، بنابراین باید نمك كمتری به خورش بزنید و یا مقدار نمك را در آخر طبخ اندازه كنید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha