عضو كلینیك " لودنشاید" دانشگاه بن آلمان گفت : استرس یكی از عوامل مهم و اصلی در تشدید بیماری‌های عصبی "ام اس " و " صرع " است.

"پرفسور هینز رخدل " در دومین روز سمینار بین‌المللی "طب روان تنی" در اصفهان‌افزود : لرزش اندام ها، كم بینایی، افتادن‌های ناگهانی، فراموشكاری لحظه‌ای ، خستگی و اختلال در حواس پنجگانه از جمله علائم این بیماری هاست.

وی اظهارداشت : ‪ ۵۰‬تا ‪ ۸۰‬درصد ازبیماری‌ها توسط استرس بر افراد وارد و تشدید می‌شودكه‌بیماریهای مزمن ام اس و صرع ازآن مستثنی نبوده و افراد مبتلا با چالش‌های سختی روبرو هستند.

وی گفت : عدم تشخیص بیماری ، غیر قابل پیش‌بینی بودن بیماری، نگرانی در مورد تامین هزینه‌های درمانی، وضعیت شغلی ، وابستگی به دیگران ، ناتوانی در مراقبت این افراد، نبود امكانات رفاهی در خانه و محل كار برای آنان از جمله مواردی استرسی است كه به علت بیماری ایجاد می‌شود.

وی افزود:با مطالعه بیماران مبتلا به این بیماری‌های مزمن عصبی مشخص شده است كه در دوره استرس بیماران، علائم بیماری‌ها دو برابر و كنترل آنها سخت- تر شده است.

وی گفت : سریع‌ترین تاثیر استرس بر روی افراد ‪ ۱۴‬روز بعد از عامل استرس است كه نوع استرس به همان میزان بیماری را تشدید می‌كند.

رخدل بااشاره به این كه درمان نشدن وازدست دادن موقعیت‌اجتماعی‌و خانوادگی از اولین عواقب استرس این دسته از بیماران است، افزود:درون گرایی،احساس سرباربودن،افكاروسواسی،افسردگی، تنیدگی و سردرگمی از دیگر احساسات استرس- زا در این افراد است.

وی با بیان‌این كه مردان كمتر امید به زندگی و توجه به‌درمان دارند،گفت :
به پزشكان و خانواده‌ها توصیه می‌شود كه آنان را با برنامه‌ریزی دقیق درمانی به درمان و كنترل این بیماری ترغیب و تشویق كنند و شرایط زندگی مناسب با فعالیت و روح و روان آنها را فراهم نمایند.

این پرفسور روانشناس گفت : بهترین درمان استرس در این بیماران، ورزش، خواندن كتاب‌های طنز و مصور و تماشای فیلم‌های كمدی و ارتقاء شغلی در صورت لیاقت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha