یكی از بنیانگذاران انجمن حمایت از بیماران "اسكیزوفرنیا" گفت: نیمی از تخت‌های روانپزشكی كشور را بیماران مبتلا به اسكیزوفرونیا اشغال می‌كنند.

"اسكیزوفرنیا" از شدیدترین اختلالات روانی است كه زن و مرد به یك نسبت به آن مبتلا می‌شوند.

"مهدی نصراصفهانی" روز پنجشنبه در آیین روز جهانی اسكیزفرونیا كه در فرهنگسرای شفق تهران برگزار شد، گفت كه حدود یك درصد جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند و شایع‌ترین سن ابتلا بین ‪ ۱۵‬تا ‪ ۳۰‬سالگی است.

به گفته وی ، آمار دقیقی از مبتلایان به اسكیزوفرنیا در ایران وجود ندارد.

وی بابیان اینكه درفرد مبتلا به‌اسكیزوفرنیا فعالیت ذهنی‌وروانی دستخوش تغییر می‌شود، گفت: در مرحله حاد بیماری، فعالیت‌های هیجانی، رفتاری و فكری بیمار عملكرد طبیعی خود را از دست می‌دهد.

نصراصفهانی، تصریح‌كرد: درمان به‌موقع همراه باحمایت‌های خانوادگی عملكرد -های روانی بیمار را حفظ كرده و دربازگشت توانایی‌های روانی او موثر است.

وی به عنوان مثال گفت: دانش‌آموزی كه به بیماری اسكیزوفرنیا مبتلا است، به طورموقت انگیزه تحصیلی خود را از دست می‌دهد و اشتغالات ذهنی جدید او را وادار به انزوا طلبی ورفتارهای غیرعادی می‌كند كه با درمان به موقع بهبودی نسبی حاصل می‌شود.

این روانپزشك با اشاره به اینكه این بیماری به دنبال اختلال در عملكرد سیستم اعصاب و عملكرد مغز آغاز می‌شود،افزود: تاكنون علت این تغییرات مشخص نشده است، ولی عواملی مانند صدمات زایمانی، عفونت‌های دوران حاملگی ، سوء تغذیه، فشارهای روحی و تغییرات شیمیایی در بروز این بیماری موثر هستند.

نصراصفهانی فعالیت‌های انجمن حمایت ازبیماران "اسكیزوفرنیا" را تشریح كردوگفت: حدود‪ ۵۰۰‬بیمار مبتلا به اسكیزوفرنیا عضو این انجمن هستند وتاكنون ‪ ۱۲‬دوره آموزشی برای خانواده‌های این بیماران برگزار شده است.

این انجمن در سال ‪ ۱۳۷۸‬تاسیس شد و درجهت گسترش تسهیلات وایجاد هماهنگی روزمره به منظور ارائه خدمات آموزشی، درمانی و توانبخشی و حمایت از حقوق اجتماعی این بیماران فعالیت می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha