یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 39393
سلامت نیوز :مواد مخدری چون “قارچ‌های جادویی” می‌توانند برای مصرف‌کننده حالت‌هایی از توهم ایجاد کنند. پژوهشی که گروهی از روانشناسان انجام داده‌اند می‌گوید که گیاهان توهم‌زا در دراز مدت قادر به ایجاد تغییر در شخصیت افراد هستند.
به گزارش سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ، مواد مخدر باعث می‌شوند اشخاص مصرف‌کننده این مواد خود را در وضعیتی بیابند که به گفته‌ی خودشان برایشان به منزله تجربه‌ای منحصر به فرد است. آنان در این حالت، مرز بین خود و محیطشان را درک نمی‌کنند و همچنین احساس خود به زمان را از دست می‌دهند. تعجب‌آور نیست که چنین تغییرات درونی‌ای باعث تحولاتی در شخصیت فردی بشود که مواد مخدر مصرف می‌کند.

“قارچ‌های جادویی” (Magic Mushroom) قارچ‌هایی هستند که مصرفشان اثری همانند قرص شیمیایی ال. اس. دی. (LSD) دارد. اما “قارچ‌های جادویی” تاثیری درازمدت بر روی مصرف‌کننده ندارند. به گفته‌ی سوزان بلکمور که روانشناسی بریتانیایی است، مواد مخدر می‌توانند مصرف‌کننده را مثل هلیکوپتر بالا ببرند و به او امکان نگاه کردن از بالا را بدهند، اما مصرف‌کننده نمی‌تواند همیشه آن بالا بماند.

تاثیر گیاهان توهم‌زا بر میزان تعصب افراد
اما تحقیقی که اخیرا توسط یک تیم روانپزشکی از Johns Hopkins University انجام شده است این نظریه را رد می‌کند. بر اساس تحقیق این تیم، مصرف یک نوع قارچ به نام “پسیلوسیبین” (Psilocybin) در درازمدت باعث تغییر شخصیت فرد می‌شود. چیزی که در شخصیت آن فرد تغییر می‌کند افزایش گرایش او به صراحت کلام و دوری از تعصب است. نتیجه‌ی این تحقیق از یک نظر دیگر نیز تعجب‌انگیز است. به گفته‌ی روانشناسان، شخصیت یک فرد معمولا پس از سی سالگی به ندرت تغییر می‌یابد. به این معنا که هر چه سن انسان بالاتر برود، ایجاد تغییر در شخصیت او دشوارتر می‌شود.

مصرف مواد مخدر و پرسش‌نامه‌ی شخصیتی
در سراسر دنیا جواز برای انجام تحقیق در مورد مواد توهم‌زا به ندرت صادر می‌شود. اما دانشمندان برای این تحقیق این مجوز را دریافت کردند و تاثیر “پسیلوسیبین” را بر ۵۱ فرد بزرگسال مورد بررسی قرار دادند. در طی این تحقیق نه پزشکان و نه خود شرکت کنندگان نمی‌دانستند که چه کسی مواد مخدر مصرف می‌کند و چه کسی صرفا یک شبه‌دارو را (Placebo). محققان یکبار پس از گذشت یک ماه  و بار دیگر پس از گذشت ۱۴ ماه  از طریق یک پرسش‌نامه صفات شخصیتی این شرکت‌کنندگان را بررسی کردند. نتیجه آن بود که از این ۵۱ نفر، آن ۳۰ نفری که گیاهان توهم‌زا استفاده کرده بودند، به انسان‌های رک‌ و راست‌تری تبدیل شده بودند.
اما این روانشناسان هشدار می‌دهند که نباید نتایج این تحقیق را باشتاب تعمیم داد. برای مثال نباید سرخود از این مواد استفاده کرد، زیرا مصرف چنین موادی بدون نظارت حرفه‌ای می‌تواند بسیار نامطبوع باشد. با وجود این، به گفته‌ی پژوهشگران این تحقیق می‌تواند دلیلی باشد بر اینکه لازم است در آینده پتانسیل مواد توهم‌زا بیشتر به طور روشمند بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha