سلامت نیوز : پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه کنتاکی می گویند طی بررسی های خود دریافته اند که تاکید زنان هر چه بیشتر سیگار بکشند به همان نسبت بر شدت دردهای مزمن عضلانی و استخوانی در آنها افزوده می‌شود. نتیجه آنکه دردهای مزمن در زنان سیگاری تشدید می‌شود .
به گزارش سایت پزشکان بدون مرز ، محققین این پژوهش با مطالعه روی ۶۰۰۰ زن در گروه سنی ۱۸ سال به بالا و بررسی عادت استعمال سیگار و علائم دردهای مزمن در این زنان به نتایج فوق دست یافته‌اند. این متخصصان در بیانیه‌ای اعلام کردند: احتمال شکایت از دردهای مزمن در زنان سیگاری یا زنانی که قبلا سیگار می‌کشیدند به مراتب بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

دیوید مانینو متخصص ریه در کالج بهداشت عمومی انگلیس در این باره گفت: این مطالعه ارتباط قوی بین استعمال سیگار و بروز دردهای مزمن در زنان را تایید می‌کند.
مانینو تشریح کرد: سیگار کشیدن در واقع به مکانیسم‌های محافظتی طبیعی در بدن آسیب می‌رساند و به همین خاطر زنان سیگاری دردهای مزمن شدیدتری را تجربه می‌کنند. بر همین اساس، شدت دردهای مزمن در زنانی که سابقا سیگاری بوده‌اند، ۲۰ درصد، در زنانی که گه گاه سیگار می‌کشند، ۶۸ درصد و در زنانی که هر روز سیگار می‌کشند تا ۱۰۴ درصد افزایش می‌یابد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد میلیون‌ها زن در کشورهای در حال توسعه به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی به سمت مصرف سیگار روی آورده‌اند که این عامل در طی دهه‌های آینده می‌تواند باعث مرگ زودرس درصدی از آن‌ها شود.

تحلیل‌های انجام شده در ۷۴ کشور جهان نشان می‌دهد، در کشورهایی که زنان قدرت، وضعیت سیاسی و اقتصادی بدتری دارند، مردان ۵ برابر زنان سیگار می‌کشند که از جمله آن‌ها می‌توان به چین، اندونزی، پاکستان و عربستان صعودی اشاره کرد.

اما در عوض در کشورهایی که زنان قدرت بیش‌تری دارند مانند استرالیا، کانادا، نروژ، سوئد و آمریکا، این فاصله کم‌تر است و زنان تقریبا به اندازه مردان سیگار می‌کشند.
داگلاس بچر از سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت این یافته‌ها نشان می‌دهد مسوولان باید هر چه سریع‌تر فکری به حال کاهش نرخ مصرف سیگار خصوصا در کشورهای فقیرتر کنند.

شیوع مصرف محصولات دخانی هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان در مراحل اولیه خود است، اما ما انتظار داریم در آینده نزدیک شرایط بدتر شود.

اتخاذ سیاست‌های کنترلی در مورد مصرف این محصولات مانند ممنوعیت تبلیغات، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری در زنان داشته باشد.

تنباکو در نهایت نیمی از مصرف کنندگان خود را می‌کشد و سازمان بهداشت جهانی آن را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت جهان می‌داند. نرخ سالانه مرگ و میر بر اثر مصرف سیگار ۵ میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این رقم به بیش از ۸ میلیون نفر برسد.

این تحقیقات در کل تخمین می‌زند که مردان در سراسر جهان تقریبا ۵ برابر زنان سیگار می‌کشند. اما تفاوت نرخ سیگار کشیدن در مردان و زنان در کشورهای مختلف جهان اختلاف بسیاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha