پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 397

حفظ سلامت مغز مانند سلامت سایر بخش‌های بدن و تناسب اندام باید مورد توجه قرار گیرد.

10 اقدام برای حفظ سلامت مغز

اتحادیه پژوهش‌های مغزی آمریکا می‌گوید برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از نقصان شناختی که با افزایش سن رخ می‌دهد،کارهای زیادی می‌توان انجام داد که باید بخشی از برنامه تناسب کلی اندام‌ها باشد.

این اتحادیه این ده اقدام را برای بهبود سلامت مغز توصیه می‌کند:

 خوردن رژیم غذایی سلامت‌بخش مغز: رژیم غذایی که  غنی از اسید‌های چرب امگا-3 (که ماهی‌ها حاوی مقدار زیادی از آن هستند)، پروتئین، مواد آنتی‌اکسیدانت، میوه‌ها و سبزی‌ها و ویتامین B که میزان چربی‌های ترانس آنها کم باشد و میزان متعادلی از مواد نشاسته‌ای یا کربوهیدراتی داشته باشد، سلامت مغز را حفظ می‌کند.

 ذهن خود را فعال نگهدارید: فعالیت‌هایی مانند آموختن یک زبان یا مهارت جدید، حل کردن جدول کلمات متقاطع، رفتن به کلاس‌های آموزشی، و یا یادگیری رشته‌های هنری می‌تواند ذهن شما را فعال نگه‌دارد.

به طور مرتب ورزش کنید: ورزش‌کردن می تواند گردش خون را فعال کند، توازن و هماهنگی بدن را بهبود بخشد و به جلوگیری از بیماری‌‌هایی که خطر زوال عقل یا دمانس را می‌افزایند، مانند بیماری قلبی،سکته مغزی و دیابت کمک کند.

 به فعالیت‌های اجتماعی بپردازید: گذراندن وقت با دوستان، انجام کارهای داوطلبانه، و مسافرت می‌تواند شما را فعال و سالم نگهدارد.

 به مقدار کافی بخوابید: نداشتن خواب کافی می‌تواند اثراتی منفی بر سلامت مغز داشته باشد.

استرس‌ را مهار کنید: شرکت در تمرین‌های یوگا، گذراندن وقت با دوستان یا انجام سایر فعالیتهای کاهنده استرس به حفظ توانایی یادگیری و قدرت حافظه کمک می‌کند

پیشگیری از آسیب مغزی: به سر گذاشتن کلاه ایمنی و بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی با موتور و ماشین به اجتناب از صدمه‌خوردن مغز که می‌تواند با افزایش خطر  زوال عقل یا دمانس همراه باشد کمک کند.

کنترل کردن سایر عوارض بهداشتی: حفظ وزن متناسب، ورزش‌کردن، خوردن غذای متعادل و مغذی، و کنترل‌کردن استرس می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی که بر مغز تاثیر می‌گذارند مانند دیابت،بیماری قلبی، فشار خون بالا کمک کند.

از عادات ناسالم پرهیز کنید:  سیگار کشیدن و داروهای روانگردان می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به دمانس و زوال قدرت شناختی شوند.

به سابقه بیماری‌ها در خانواده خود توجه داشته باشید: اگر با توجه به سابقه خانوادگیتان در معرض ابتلا به زوال عقل یا دمانس در دوران سالمندی هستید، با دکنرتان در مورد شیوه‌‌های حفظ سلامت مغز و جلوگیری یا کند کردن پیشرفت زوال قوه شناختی مشورت کنید.

منبع:همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha