سلامت نیوز: آیا ثروتمندان شادتر از کسانی هستند که پول ندارند؟ براساس یک مطالعه پژوهشی که اخیراً درباره پول و روان‌شناسی صورت گرفته، پاسخ این سوال مثبت است. البته روان‌شناسانی که این مطالعه را انجام داده‌اند همچنین گفته‌اند که ثروت روان‌شناختی اهمیت بیشتری از ثروت مادّی دارد. دکتر اد دینر از دانشگاه ایلی نویز و پسرش دکتر رابرت بیسواس- دینر از مرکز روان‌شناسی کاربردی در میلواکی دو تن از خبره‌ترین روان‌شناسان جهان در موضوع شادکامی هستند. آن‌ها تاثیرات ثروت مادّی بر روی شادکامی را مورد مطالعه قرار داده و یافته‌های خود را در صد و هفدهمین کنگره سالانه انجمن روان‌شناسی آمریکا ارائه کردند.

 دکتر دینر می‌گوید: «مردم باید از دام تأکید بیش از حدس بر روی منابع مادّی بپرهیزند و مجموعه کاملی از منابع را در نظر بگیرند. این به آن‌ها کمک می‌کند که با شرایط سخت و دشوار بهتر کنار آیند.» به گفته دکتر دینر «مجموعة کامل منابع» شامل ثروت مادّی و ثروت روان‌شناختی است.
 این روان‌شناسان به مطالعه‌ای استناد کردند که نشان می‌داد افرادی که گفته‌اند میزان رضایتشان از زندگی در سطح بالایی قرار دارد، دارای درآمد بیشتری بوده‌اند امّا این مطالعه، همچنین نشان می‌دهد که حقوق و درآمد بیشتر به معنی این نیست که آن‌ها احساس شادکامی بیشتری در زندگی روزمره دارند. به عبارت دیگر، درآمد بیشتر به نسبت سایر عوامل، ارتباط مستقیم بیشتری با احساس قوی‌تر شادکامی داشته است.

 به گفته دینر این ممکن است کسانی را که برای مدت‌های طولانی شنیده‌اند که پول خوشبختی نمی‌آورد، متعجب سازد. او می‌گوید «پول چیزی است که برای اغلب مردم مطلوبیت زیادی دارد و آن‌ها در بیشتر ساعت‌های بیداری خود به دنبال آن هستند. بنابراین، تعجب‌آور است اگر هنگامی که از مردم خواسته می‌شود زندگیشان را ارزیابی کنند، پول در آوردن بیشتر هیچ اثری نداشته باشد.»

 با وجود این، در بعضی موارد، پول می‌تواند باعث ناخشنودی و اضطراب گردد.
میزان رضایت زندگی تحت تأثیر حقوق و درآمد است امّا تنها تا حدّ مشخصی. به گفتة دکتر دینر «ما اساساً دو نوع خوشبختی و رونق داریم: اقتصادی و روان‌شناختی. من نمی‌دانم کدامیک بهتر از دیگری است. امّا آنچه یافته‌ایم این است که با وجودی که پول ممکن است قادر باشد زندگی راحت‌تری را برای افراد به ارمغان آورد امّا لزوماً در لحظات لذت‌بخش زندگی که از انجام فعالیت و معاشرت با مردم به دست می‌آید نه از کالاهای مادّی و تجملات، دخالتی ندارد.»
 مردم برای افزایش احساس شادکامی خود نیاز دارند که با افراد مورد علاقه‌شان وقت بگذرانند و به دنبال تجربیات زندگی که احساس خوشایندی در آن‌ها به وجود می‌آورند باشند. رضایت زندگی به خرید کالاهای مادّی یا سرمایه‌گذاری مادّی برای تولید ثروت بیشتر ارتباط ندارد... بلکه به صرف وقت با مردم و انجام فعالیت‌های جالب، تفریحی و چالش برانگیز مربوط است.
 با وجودی که ثروت مادّی می‌تواند مردم را خوشحال کند امّا چیزی که در لحظات دشوار زندگی به طور واقعی به درد می‌خورد، پشتیبانی دیگران، شوخ‌طبعی، دعا و یادگیری مهارت‌های انطباقی جدید است. پول کمک می‌کند امّا نمی‌تواند تمام مشکلات و مصائب زندگی را تسکین بخشد. به گفته دکتر بیسواس دینر «وفق‌پذیری با رویدادهای خوب و بد، بخشی از ثروت روان‌شناختی ماست زیرا به ما کمک می‌کند که در زندگی پیش رویم.»

 پول می‌تواند شادکامی به ارمغان آورد ... امّا نمی‌تواند رضایت زندگی را در طولانی مدّت و به صورت پایدار حفظ کند. و گاهی ثروت مادّی به اضطراب و افسردگی می‌انجامد، به ویژه هنگامی که مسأله خیانت در زناشویی مطرح باشد.

منبع: روان‌یار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha