شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 39910
سلامت نیوز: بوی خوش بخشی از زیبایی و دل‌انگیزی محیط خانه است. بوهای بد می‌توانند بیش از حد تصور آزاردهنده باشند و هیچ‌کس دوست ندارد بوی بدی به مشام خودش یا مهمانان برسد. بوها از نظر روانی تاثیر شگرفی بر انسان ایجاد می‌کنند. بوها می‌توانند آرامش‌بخش، اغواکننده، محرک، نشاط‌‌آور، انرژی‌بخش، طراوت‌بخش یا در مقابل نفرت‌انگیز باشند.

ذهن انسان طی تکامل طبیعی، بوها را به نحوی هوشمندانه و کاربردی تقسیم‌بندی کرده است و از این دیدگاه نقش بوها بر سلامت جسمی نیز تقویت می‌شود. ذهن آدمی بوهای سالم را خوب و خوشایند شناسایی می‌کند و در مقابل بوهای بد را نفرت‌انگیز جلوه می‌دهد. یک نمونه بوی مواد غذایی فاسد است که باکتری‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های مضر را با خود دارد و در دسته‌ بدها قرار می‌گیرد!

خوشبو کننده هوا

بوی خوش در محیط خانه بدون زحمت به دست نمی‌آید. برای بسیاری همین که بوی بدی به مشام نرسد کافی است و برای گروهی مقابله با بوهای بد به یک دردسر دائمی تبدیل شده است. با این حال اگر خواهان بوی خوش در محیط خانه خود هستید با رعایت برخی نکات بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید خود و مهمانان را به بوی خوش مهمان کنید!

این بو از کجاست؟!


اگر در خانه بوی بدی به مشام می‌رسد باید پیش از هر کاری منبع آن را از بین ببرید. مجرای آب ظرفشویی، چاهک حمام، سرویس‌های بهداشتی، ‌جا کفشی، محل انباشت رخت‌چرک‌ها، رختکن حمام، پاسیو و آشپزخانه می‌توانند محل‌هایی برای پراکندن بوی بد در خانه باشند.

نظافت و رفع مسدودی مجراهای فاضلاب می‌تواند بوی بد را برطرف کند. باید برای رخت‌چرک‌ها سطل در بسته‌ای در نظر‌گرفته شود. بوی بد آشپزخانه ممکن است از فساد مواد غذایی یا سیب‌زمینی، پیاز، سیر و... حاصل شده باشد.

بهتر است جاکفشی خانه از انواع کشویی یا کمدی در نظر گرفته شود تا بوی احتمالی کفش‌ها در محیط پراکنده نشود. بوی بد پاسیو ممکن است از فساد برگ‌ها و ساقه‌ گیاهان ناشی شده باشد.

خاک گلدان‌ها باید از مواد اضافی نظیر برگ‌های فرو افتاده،‌ ته‌ مانده میوه‌ها،‌ حشرات مرده و باقیمانده مواد غذایی عاری باشد. برخی گیاهان آپارتمانی در قسمت رویه خاک گلدان به محل تولید قارچ‌ها و کپک‌ها یا تخم‌ریزی انواع خاصی از حشرات تبدیل می‌شوند و تنها چاره کار، رسیدگی به آنها و تمیز نگه داشتن لایه بالایی خاک گلدان‌هاست.

بوهای بد ناشناخته و مرموز که ناگهان سروکله‌شان پیدا شده اغلب حاصل فساد مواد غذایی یا میوه‌ها هستند.

کدام میوه‌ها و مواد غذایی؟ همان‌‌ها که ناغافل از دست یا بشقاب شما یا مهمانانتان غلتیده‌اند و زیر مبل، کمد، تخت یا بوفه جاخوش کرده‌اند. اتاق کودکان باید در فواصل کوتاه بازرسی شود تا مواد غذایی در گوشه‌ای دور از نظرها فاسد نشوند و انواع باکتری‌ها را در هوا نپراکنند. اتاق سالمندان نیز چنین شرایطی دارد. بوی بد یخچال را هم می‌توان از طریق قرار دادن مقداری جوش‌شیرین یا قهوه خشک در آن برطرف کرد.

خوشبو کننده هوا


با رفع منبع بوی بد، بوی ناخوشایند برطرف می‌شود. با این حال اگر به یک بوگیر‌فوری نیاز دارید برای مثال چاه دستشویی بالا زده و همان موقع مهمان‌ها در راهند یا بوی بد از رطوبت دیوارها ناشی شده است می‌توانید مقداری آب و سرکه با آبلیمو را در محیط خانه اسپری کنید. هر چه میزان آبلیمو یا سرکه بیشتر باشد این مخلوط قدرت بوگیری بیشتری دارد. بوی بد ناشی از دود سیگار نیز با این روش به سرعت ناپدید می‌شود.

بالا بودن میزان رطوبت محیط می‌تواند با انتشار بوهای ناخوشایند همراه باشد. همواره گوشه پنجره‌ها را باز نگه دارید تا هوای داخل خانه تهویه شود. تابش آفتاب از پنجره‌‌ها به محیط‌ خانه رطوبت اضافی را برطرف می‌کند و علاوه بر آن نقش میکروب‌کشی دارد.

مواد آروماتیک که از طبخ غذا ناشی می‌شود نیز می‌توانند برای سلامت ‌مضر باشند و پس از ساعتی بوی ناخوشایندی در هوای خانه باقی بگذارند. هنگام آشپزی حتما از هود استفاده کنید و تا حد امکان پنجره‌ها را باز بگذارید.

هر‌چند روز یک بار در سطل زباله منزل مقداری سرکه بریزید تا بوی شیرابه زباله را به خود نگیرد.

اگر پای یکی از اعضای خانواده همواره بو می‌دهد مشکل را به پای او نسبت ندهید. بوی بد پا اغلب به جنس کفش یا جوراب وابسته است. جوراب‌های نخی و کفش‌های چرمی اغلب بوی کمتری نسبت به جوراب‌های نایلونی و کفش‌های کتانی ایجاد می‌کنند. با این حال اگر پاها به مدت طولانی در کفش مانده باشند بهتر است بلافاصله پس از رسیدن به منزل شسته شوند. دیگر این که می‌‌توان در کفش‌هایی که بوی بد دارند مقداری جوش‌شیرین ریخت.

اسپری‌های خطرناک

از خوشبوکننده‌های صنعتی که به صورت اسپری به فروش می‌رسند برای خوشبو کردن محیط خانه به صورت دائمی استفاده نکنید. این اسپری‌ها اغلب حاوی مواد شیمیایی فرار، نفتالین و فرمالد‌ئید هستند. فرمالدئیدها مواد شیمیایی خطرناکی هستند که به صورت گسترده در صنایع چوب، رنگ و پلاستیک کاربرد دارند، ولی تحقیقات نشان می‌دهد برای انسان سرطان‌زا هستند و البته بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی و انواع آلرژی‌ را تشدید می‌کنند.

برخی عودهای حرارتی مرغوب که کاملا از مواد طبیعی ساخته شده‌اند برای خوشبو کردن خانه مناسب‌ترند. البته منظورمان عودهایی نیست که سوزانده می‌شوند و دود می‌کنند. اگر دنبال خوشبوکننده‌های کاملا طبیعی هستید سری به آشپزخانه بزنید! جوشانده دارچین، میخک، زنجبیل با پوست لیمو و مرکبات می‌‌توانند یک خوشبوکننده طبیعی باشند. راحت‌تر از آن خیساندن یک تکه پنبه در محلول آب و وانیل است که به یک منبع عالی خوشبوکننده تبدیل می‌شود.‌ درباره اسپری‌های خوشبوکننده ناگفته نماند احتمال بروز آسم در کودکان و سالمندان را تا 35 درصد افزایش می‌دهد.
کمک گرفتن از طبیعت

بنا به تحقیقات، تری کلرواتیلن، فرمالدئیدها و بنزن مهم‌ترین آلاینده هوای خانه‌ها هستند. در شهرهای شلوغ، آلاینده‌های دست دوم نظیر ترکیبات حاوی سولفور دی‌اکسید هم به این آلاینده‌ها اضافه می‌شوند.

بهترین راه مقابله با این ترکیبات خطرناک نیز نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. گیاهان، تصفیه‌کننده‌های طبیعی هوا هستند و علاوه بر آن رطوبت محیط را متعادل نگه می‌دارند

 محققان توصیه می‌کنند در منازل آپارتمانی به ازای هر نفر حداقل 3 گیاه آپارتمانی سالم نگهداری شود. اگر در خانه باغچه، گلخانه یا بالکن دارید از کاشت و نگهداری انواع گیاهان پهن‌برگ غافل نشوید. هرچه برگ گیاهان بزرگ‌تر و بیشتر باشد قدرت تصفیه هوای آنها بالاتر می‌رود.

منبع: جام‌جم‌آن‌لاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha