یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4015

یك متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد، پوشیدن كفش مناسب و استفاده از داروهای نرم كننده را از شیوه‌های موثر در درمان میخچه دانست.

دكتر نصرت پورسینا در گفت ‌وگو با ایسنا، میخچه(CORN) را یك برجستگی ضخیم و سفت پوستی تعریف كرد و گفت: معمولاً میخچه بر روی برآمدگی‌های استخوانی و قسمت‌هایی از بدن كه در معرض ضربه قرار دارند ایجاد می‌شود.

وی با بیان این كه واژه میخچه به طور معمول در فرهنگ عامه با زگیل مترادف به كار برده می‌شود، خاطرنشان كرد: این دو ضایعه پوستی از لحاظ علت بوجود آمدن با یكدیگر متفاوت هستند و به منظور درمان این دو ضایعه می‌بایست با پزشك متخصص مشورت كرد.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو تصریح كرد: تعداد ‌میخچه كه معمولا یك عدد می‌باشد، همواره با احساس درد همراه است و نه تنها فرد مبتلا را دچار مشكل می‌كند، بلكه امكان سرایت آن به اطرافیان نیز وجود دارد.

دكتر پورسینا با اشاره به این كه در درمان میخچه می‌بایست علل زمینه‌ای بروز آن از قبیل ضایعات استخوانی ناشی از تصادف و شكستگی، مشخص و از بین برود، اذعان داشت: استفاده از داروهای نرم كننده، اصلاح در راه رفتن و اصلاح در پوشیدن كفش مناسب از دیگر روش‌های موثر در درمان میخچه است.

وی ضایعه پوستی با عنوان "پینه" را ضایعه‌ی مشابه با میخچه در فرهنگ عامه دانست و افزود: پینه در اثر اصحكاك بوجود می‌آید و قاعدتاً در قسمت‌هایی از بدن كه اصحكاك زیاد باشد، همچون انگشت دانش‌آموزان كه به مدت طولانی مداد را در دست می گیرند و یا باغبانان و كشاورزان كه قیچی و بیل را در دست دارند، ایجاد می‌شود و برجستگی‌های ناشی از پینه برخلاف میخچه بدون درد است.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان با بیان این كه در درمان پینه ابتدا باید علل ایجاد اصحكاك رفع شود، یادآور شد: ‌در صورت عدم امكان رفع اصحكاك، می‌توان از داروهای كمراتولیتیك و نرم كننده پوست به منظور درمان پینه بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha