6 تا 15 درصد افراد مراجعه کننده به کلینیک های جراحی پلاستیک و 12 درصد افراد مراجعه کننده به کلینیک های پوست، افراد دچار اختلال بدشکلی بدن هستند.

اختلال روانی بدشکلی بدن ،علت 15 درصد مراجعات به کلینیک های جراحی پلاستیک

دکتر مریم علمدار ساروی روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، با بیان این مطلب اظهار داشت: بیماری اختلال بدشکلی بدن در واقع افکار تکراری و مزاحم درباره ظاهر خود است که با عملکرد روزانه تداخل کرده و بسیار استرس زاست.

وی ابتلا به بیماری مذکور را اغلب در بین افراد مجرد و در سنین 14 تا 20سالگی دانست و تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است 90 درصد مبتلایان به اختلال بدشکلی بدن افسردگی شدید داشته و 70 درصد نیز سابقه ابتلا به اختلالات اضطرابی را دارند.

دکتر علمدار ساروی بیشترین شکایات زنان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن را در خصوص ران ها، سینه‌ها ،پاها و وزن بدن و بیشترین شکایات مردان مبتلا را عضلانی بودن و نیز موهای بدن عنوان و اعلام کرد: به طور کلی در هر دو جنس 4 مکان بینی، پوست و مو و چشم وزخم های آکنه وشکل بینی باعث نگرانی است.

این روانپزشک در پایان با اعلام این مطلب که افراد مبتلا اغلب به جای مراجعه به روانپزشکان به متخصصان پوست و جراحان پلاستیک مراجعه می کنند عنوان کرد: این بیماری معمولا شیوع تدریجی داشته و با گذشت زمان ممکن است کاهش یا افزایش یابد، البته مسئله مهم این است که این افراد قبل از مراجعه جهت جراحی پلاستیک لازم است به روانپزشکان مراجعه کنند. زیرا این مشکل منشا روانی داشته و اغلب با انجام جراحی پلاستیک برطرف نمی شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha