سلامت نیوز: یك آزمایش جدید در استرالیا نشان داد سالمندانی كه برای یك دوره 2 ساله از مكمل‌های ویتامین ب 12 و فولیك اسید استفاده می‌كنند در مقایسه با افرادی كه از این ویتامین‌ها مصرف نمی‌كنند از نظر كارایی حافظه كوتاه مدت و بلند مدت در شرایط بهتری قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، جانین واكر، متخصص اصلی این مطالعه در دانشگاه ملی استرالیا در این باره اظهار داشت: مزایای این ویتامین در تقویت حافظه هرچند ملایم اما امیدواركننده است. وی تایید می‌كند كه این ویتامین‌ها می‌توانند نقش مهمی در ارتقا سلامتی جسمی و بهبود بهداشت روانی در دوران سالخوردگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واكر و دستیارانش از بیش از 700 شركت كننده 60 تا 74 ساله درخواست كردند كه روزانه دوز مشخصی فولیك اسید و ویتامین ب 12 و ‌یا دارونما مصرف كنند. پس از دو سال متخصصان دریافتند گروهی كه از این ویتامین‌ها استفاده كرده بودند در تست‌های حافظه كارآیی و بازده خیلی بهتری از خود نشان دادند.

بنابراین گزارش، ویتامین‌های گروه ب به طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند لذا موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند. این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند. ویتامین‌های گروه ب همچنین باعث کاهش استرس و افسردگی و سلامتی پوست و اعصاب می‌شوند. بنابراین مطالعات ویتامین‌های ب و فولیک اسید می‌توانند علائم تضعیف حافظه را در سالمندان کاهش داده و از آن‌ها در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند.

به‌علاوه اسید فولیک نیز برای ترکیب و ساختار مولکول وراثتی دی ان آ مورد نیاز است. رژیم غذایی نامناسب و عوامل دیگری مانند بیماری، مصرف الكل و نیز مصرف داروهای مختلفی چون آسپرین، قرص‌های ضدبارداری و داروهای ضد تشنج در کمبود اسیدفولیک نقش دارند. مصرف این ویتامین به ‌ویژه به زنان باردار توصیه می‌شود.

بنابراین گزارش، منابع غذایی مهم حاوی ویتامین ب 12 شامل مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی هستند. غنی‌ترین منابع پروتئینی این ویتامین، جگر و كلیه و دیگر منابع مفید برای دریافت این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر هستند.

جزئیات این آزمایشات در مجله آمریكایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha