مسوول روابط عمومی دامپزشكی استان تهران گفت: واكسن بیماری تب بی‌داوم گاوی (تب سه‌روزه) برای نخستین بار وارد كشور شده و از هفته آینده نیز در بین دامداران توزیع می‌شود.

دكتر "داوود امان‌الهی" روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا مركز استان تهران افزود: دامداری‌هایی كه‌كانون بیماری تب بی‌داوم بوده‌انداز جمله دامداری‌های شهرستان‌های ورامین وپاكدشت تحت پوشش واكسیناسیون در مقابل این بیماری قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: تب بی‌داوم گاوی یك بیماری ویروسی همه‌گیر و غیر واگیر دار است كه در گاو و گاومیش بروز كرده و ناقل آن پشه‌ها هستند.

امان‌الهی گفت: این بیماری اولین بار در سال ‪ ۱۹۰۶‬در افریقای جنوبی شناخته شد و كشورهایی كه تاكنون بیماری در آن‌ها گزارش شده شامل سوریه، فلسطین، عراق،ایران، پاكستان، هند، بنگلادش،مناطق جنوبی و مركزی چین، جنوب ژاپن و استرالیا است.

وی یادآورشد: دركشور ما نیز این بیماری تاكنون در دامداری‌های واقع در سطح استان‌های تهران، فارس،ایلام، قم، خراسان، یزد و خوزستان دیده شده است.

مسوول روابط عمومی اداره كل دامپزشكی استان تهران اظهار داشت: بیماری به طور ناگهانی با تب شدید كه دو یا سه مرحله‌ای است، شروع می‌شود.

امان‌الهی، با اشاره به علائم ابتلا به این بیماری در دام افزود: افزایش ضربان قلب، تنفس، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، ضعف حركات شكنده (بخشی از دستگاه گوارش)، ترشحات آبكی و چسبنده از بینی و چشم‌ها از علائم اصلی ابتلای دام به این بیماری است.

وی درخصوص دوره نهفته این بیماری، گفت: دوره نهفته بیماری دو تا چهار روز است كه البته گاه تا ‪ ۱۰‬روز نیز ادامه می‌یابد.

وی اظهار داشت: در صورت ابتلای دام به این بیماری درمان به صورت علامتی و تسكین‌دهنده با استفاده از تركیبات ضد التهابی غیر استروئیدی همچون "سنیل بوتازون"، "فلونكسین مگلوماین"، "كتوبروفن" انجام می‌شود.

وی افزود: درمان‌های كمكی، مراقبت از دام و تهیه بستر مناسب و جابجایی دام به بهبودی سریع‌تر آن كمك می‌كند.

امان‌الهی، در ادامه به برگزاری سمیناری در خصوص این بیماری اشاره كرد و گفت: امروز به دلیل اهمیت بیماری سمینار علمی آموزشی یكروزه‌ای در خصوص تب بی‌داوم گاوی در شهرستان ورامین برگزار شده است.

وی اظهار داشت: در این سمینار آموزشی نوع بیماری،علائم و راه‌های درمان و پیشگیری از ابتلای دام به آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی خاطر نشان كرد: این سمینار با حضور مدیر كل دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی كشور،معاونت فنی اداره‌كل دامپزشكی استان تهران، معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزی استان تهران، مسوولان شهرستان ورامین، گاوداران شهرستان‌های ورامین و پاكدشت و دامپزشكان فعال در بخش خصوصی برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha