دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4049

یک میلیون و دویست هزار معتاد دائمی و نزدیک به هفتصد هزار معتاد تفننی در کشور زندگی می کنند که این افراد نیازمند رسیدگی موثر هستند.

دکتر مال بین متخصص ژنتیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اعتیاد پدیده ای است که از زمان های قدیم در جوامع مختلف بشری وجود داشته و هم اکنون با وجود پیشرفت های علمی زیاد در مورد شناخت این بیماری بسیاری از مباحث آن ناشناخته مانده است.
وی گفت: عده دیگری از متخصصان اعتیاد را یک بیماری چندعاملی با زمینه ژنیتکی می دانند این متخصصان بدنبال جهش خاص در سیستم نورولوژیک افراد وابسته به سومصرف مواد مخدر هستند که نقش مستعدکننده این بیماری را دارند.
وی ادامه داد: اختلاف افراد در پاسخ به مصرف مواد مخدر به دلیل اختلافات در نوکلئوتیدهای ژن های آنها و به علت چندشکلی بودن ساختمان ژنی آنها برخوردهای متفاوتی با مساله اعتیاد وجود دارد چرا که استعداد ابتلا به بیماری اعتیاد همانند دیگر بیماری های چندعاملی ژنتیکی وجود داشته و قرار گرفتن افراد با این ژنتیک در شرایط ابتلا، مثل قرار گرفتن در شرایط ابتلا به ویروس سرخک، سرخچه بوده که باعث ابتلا به اعتیاد افراد می شود.
وی گفت: با رسیدن به چنین نتایجی موضوع درمان اعتیاد به صورت فارماکوژنتیک مطرح می شود و شاید روزی با تحقیقات گسترده بتوان به واکسن اعتیاد هم فکر کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha