500 دستگاه دیالیز جدید و استاندارد سال گذشته به مراكز درمان بیماران كلیوی اضافه شد و امسال نیز حداقل 240 دستگاه جدید دیالیز به این مجموعه اضافه می‌شود.

محمد عقیقی‌ معاون مركز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: سال گذشته 200 دستگاه دیالیز با مشاركت مركز مدیریت بیماری‌های خاص وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی به صورت 50 درصد ما و 50 درصد دانشگاه‌ها خریداری و نصب شد كه حدود یك میلیارد تومان از هزینه این دستگاه‌ها را ستاد وزارت بهداشت پرداخت كرد.
وی اضافه كرد: حدود 300 دستگاه دیالیز دیگر نیز بر اساس گزارش بنیاد امور بیماری‌های خاص در مراكز دیالیز كشور نصب شده است و در مجموع شاهد افزایش 500 دستگاه جدید دیالیز و R.O برای بیماران دیالیزی كشور در سال 85 بودیم.
عقیقی گفت: در زمان حاضر حدود 14 هزار بیمار دیالیزی در كشور وجود دارند كه به طور متوسط در شرایط مطلوب به ازای هر 7/4 بیمار باید یك دستگاه دیالیز نصب شده داشته باشیم بنابراین به حدود 3 هزار دستگاه دیالیز در زمان حاضر نیازمندیم در حالی كه حدود 2 هزار و 600 دستگاه دیالیز نصب شده اكنون در كشور وجود دارد.
معاون مركز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اضافه كرد: سال گذشته با استفاده از اعتبار متمركز این مركز 120 دستگاه دیالیز دیگر نیز خریداری شد اما چون این خرید در اواخر سال انجام شد در عمل نصب این دستگاه‌ها در سال 86 اتفاق می‌افتد كه به زودی نصب می‌شوند.
وی گفت: با توجه به تخصیص همین حدود اعتبار برای خرید دستگاه‌های دیالیز امسال نیز حداقل 120 دستگاه دیالیز دیگر خریداری می‌كنیم كه بین مراكز درمانی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشكی توزیع می‌شوند بنابراین امسال حداقل شاهد افزایش 240 دستگاه جدید دیالیز در كشور خواهیم بود البته تلاش‌های دیگری نیز داریم تا تعداد بیش‌تری دستگاه خریداری كنیم اما چون هنوز قطعی نیست زمان اعلام آن را به بعد موكول می‌كنیم.
عقیقی افزود: بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز طبق روال هر ساله حتماً تعداد قابل توجهی دستگاه دیالیز را خریداری و نصب می‌كند كه البته هنوز رقم آن را اعلام نكرده است.
وی اضافه كرد:‌ با توجه به نرخ رشد بیماران دیالیزی نیاز كشور این است كه سالی حدود 500 دستگاه دیالیز جدید در كشور اضافه شود كه مجموعه دستگاه‌ها و سازمان‌های درگیر در تلاشند كه این اتفاق بیفتد.
وی گفت: سال گذشته همچنین با همكاری مركز امور پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت و اداره كل تجهیزات پزشكی این وزارتخانه استانداردهای دستگاه‌های دیالیز و R.O بازنگری شد تا خریدهایی كه از این پس انجام می‌شود بر اساس استانداردهای جدید این دستگاه‌ها باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha