نتایج مطالعه ای در کشور نشان می دهد که مصرف زیره سیاه در بیمارانی که مبتلا به سوء هاضمه بدون زخم هستند اثر درمانی داشته و علائم بالینی این عارضه را در آنها کاهش می‌دهد.

دکتر علی فانی متخصص بیماری های داخلی و مجری این مطالعه در این باره به ایسنا، گفت: درمان بیماران مبتلا به سوء هاضمه تاکنون به طور قطع رضایت بخش نبوده است. در این مطالعه به بررسی اثر زیره سیاه (یکی از داروهای سنتی در ایران) و مقایسه آن با داروی متوکلوپرامید که در کنترل علائم بالینی مبتلا به سوء هاضمه کاربرد دارد، پرداخته شده است.

وی با اشاره به این که در این بررسی 160 بیمار به دو گروه 80 نفری تقسیم شدند، افزود: گروه اول 500 میلی گرم پودر زیره سیاه و گروه دوم 10 میلی گرم متوکلوپرامید را دوبار در روز به مدت دو هفته استفاده کردند.

دکتر فانی شدت احساس اتساع شکم، تهوع بعد از غذا، سیری زودرس، احساس سیری بعد از غذا و درد را از موارد مورد بررسی در نمونه ها عنوان کرد و گفت: نتایج نشان می دهد ، اثر بخشی زیره سیاه و متوکلوپرامید بر علائم بالینی بیماری سوء هاضمه یکسان است ، بنابراین زیره به اندازه متوکلوپرامید در کنترل علائم سوء هاضمه عملکردی موثر دارد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha