«سرمایه گذاری در سلامت» محور فعالیت سازمان جهانی بهداشت در سال 2007 می‌باشد و این سازمان در تلاش است تا به بررسی چیستی و چگونگی انجام آن توسط مردم، دولت‌ها و نهادهای بین المللی بپردازد.

اتاق فكر سلامت جهاد دانشگاهی، بعنوان سامانه‌ای عمومی جهت ایده پردازی، نوآوری و خلاقیت در راستای تامین، حفظ و ارتقای عادلانه سلامت جامعه، اخیرا بحث و بررسی در خصوص نحوه سرمایه گذاری در سلامت در ایران را آغاز كرده است كه تا پایان سال، عمده ترین موضوعات در این خصوص را مورد كنكاش علمی و كارشناسانه قرار خواهد داد. مهمترین موضوعی كه اتاق فكر سلامت در سال جاری بر روی آن متمركز خواهد داشت، مساله «فرهنگ سلامت» می‌باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی اصغر هدایتی رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی و مسئول اتاق فكر سلامت با بیان این كه سازمان جهانی بهداشت در سال جاری میلادی با شعار «آینده‌ای مطمئن، با سرمایه گذاری در سلامت» در تلاش است تا با هدف جلب توجه جهانی به موضوع امنیت بین المللی سلامت، جلب نظر سطوح بالای سیاسی به حل و فصل چالش‌های مرتبط و در نهایت تبیین ارتباط وثیق میان سلامت با سیاست‌های اعلانی و اعمالی آنها را گوشزد نموده و ضرورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر مردم و دولت‌ها را بدین مقوله چند بعدی، پیچیده و فرا رشته‌ای جلب نماید، افزود: در این راستا عمده ترین سیاست‌های پیشنهادی این سازمان،‌ جلب تعهد سیاسی دولتها، افزایش و فهم عمومی، اعتماد سازی هرچه بیشتر میان بازیگران اصلی عرصه سلامت (مردم، دولتها، نهادهای بین المللی) تشویق به افزایش همكاری بین بخشی و هدایت منابع مالی و انسانی در جهت فوق می‌باشد.


وی با بیان این كه در یك نگاه، مفهوم ضمنی شعار فوق آن است كه بدون توجه و سرمایه گذاری در سلامت نمی‌توان به آینده مطمئن خوشبین بود، افزود: تحقیقات و بررسی‌های صورت پذیرفته از وضعیت سلامت در جهان، خاصه كشورهای درحال توسعه نیز نشانگر این امر است.


هدایتی خاطرنشان كرد: اعتقاد ما بر این است كه دستیابی به جامعه سالم بدون سرمایه گذاری در فرهنگ سلامت میسر نیست چرا كه فرهنگ سازی از زیربنایی ترین امور جامعه و بنیادی‌ترین حركت در نیل به جامعه سالم است اما فعالیت در این عرصه صبوری و حوصله می‌طلبد.


مسئول اتاق فكر سلامت افزود: سلامت عمده ترین مسئله روزگار ماست،‌همه مردم می‌خواهند سالم باشند آنان مفهوم سلامت را می‌فهمند و سلامت را در همه ابعاد زندگی خویش احساس می‌كنند و موثر میدانند.


هدایتی در ادامه با اشاره به اینكه سلامت بیش از هر چیز دیگر، مفهومی فرهنگی است، گفت: مشخص ترین چهره سلامت در فرهنگ معنا پیدا می‌كند. از یك سو فرهنگ باید بتواند بستری برای سلامت و زندگی سالم فراهم كند و از سوی دیگر سلامت باید بتواند در بستر فرهنگی خویش اعتلا یابد. با توجه به ویژگی‌های مشترك «فرهنگ» و «سلامت» كه هر دو فرا رشته‌ای،‌ كل گرا و چند بعدی هستند به نظر می‌رسد بنیادی ترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در فرهنگ است، با اعتلای كیفی و كمی فرهنگ سلامت می‌توان به داشتن جامعه‌ای سالم، اطمینان داشت.


وی با بیان این كه فرهنگ سازی و آموزش برای ارتقای سلامت جامعه، امری فرابخشی، بین رشته‌ای و مشاركتی است از فرهیختگان و صاحب نظران عرصه فرهنگ خواست تا جهت نهادینه سازی فرهنگ سلامت در جامعه، اتاق فكر سلامت را یاری رسانند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha