سرطان پروستات اغلب در سنین بالا دیده شده به طوری كه در مردان بالای 50 سال 42 درصد و در مردان بالای 80 سال 70 درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

 دكتر مسعود طهماسبی ایمونولوژیی به  باشگاه خبرنگاران گفت:سرطان پروستات بدون علامت بوده و فقط در بررسی های غربالگری تشخیص داده می شود ولی با بزرگ شدن توده سرطانی برحسب محل و اندازه آن می تواند علایم مختلفی را داشته باشد.


وی آزمایشهای مربوط به سرطان پروستات در مردانی كه سابقه بیماری در خانواده آنها وجود داشته را از 40 سالگی دانست و افزود: تمام مردان بالای 50 سال باید سالانه معاینات پزشكی كامل از نظر وجود سرطان پروستات انجام دهند.


 طهماسبی میزان چربی مواد غذایی را در ایجاد سرطان پروستات دخیل دانست و تصریح کرد: اگر چربی مواد غذایی بیشتر از انواع چربی های اشباع شده و جامد باشد احتمال ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد، مصرف زیاد گوشت قرمز احتمال ابتلا به این بیماری را 2 تا 3 برابر افزایش داده و از طرف دیگر مصرف میوه ها، سبزیها و فیبرهای غذایی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می دهد.


همچنین وجود سرطان پروستات در بستگان درجه اول باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری به میزان دو برابر خواهد شد.


وی روشهای مورد استفاده در درمان سرطان پروستات را جراحی، پرتو درمانی و هورمون درمانی ذكر كرد و افزود: در روشهای جدید جراحی سرطان پروستات سعی بر آن بوده كه عوارض ناشی از عمل به حداقل ممكن كاهش یابد، گاهی بعد از عمل جراحی به علت آنكه برداشتن تومور به طور كامل امكانپذیر نبوده برای جلوگیری از مورد احتمالی با استفاده از پرتو درمانی باقیمانده سلولهای سرطانی را از بین می برند و امروزه با استفاده از شیوه ها و دستگاه های مدرن عوارض ناشی از پرتو درمانی پروستات بسیار كم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha