سلامت نیوز: یک متخصص خون شناسی و سرطان گفت: وجود زخم در هر نقطه از بدن به ویژه در اطراف دهان، لب ها و زبان، در صورتی که به آسانی بهبود نیافته و به مدت طولانی باقی بماند می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

محمدرضا اعتمادی، متخصص خون شناسی و سرطان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در سال های اخیر به دلایل مختلف، شیوع انواع سرطان ها در سراسر دنیا افزایش قابل توجهی یافته است و در واقع امروز سرطان به یکی از مهمترین عوامل ناتوانی و مرگ و میر در دنیا تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه سلول سرطانی بدون هیچ نشانه ای و به تدریج در بدن رشد و تکثیر می کنند تصریح کرد: در صورتیکه سلول های تومور رشد کرده و تقسیم شوند و سلول های طبیعی اطراف خود را نیز از بین ببرند به نقاط دیگر بدن هم دست اندازی می کنند و در این حالت تومور از شکل خوش خیم به شکل بدخیم تبدیل می شود.

اعتمادی با اشاره به اینکه علایم بروز سرطان در فرد به ویژه در مراحل اولیه چندان مشخص نیست تأکید کرد؛ برخی از علائم وجود دارند که در صورت تظاهر در فردی می توان آنها را به سرطان نسبت داد، در این صورت فرد باید به دقت معاینه و بررسی شده تا وضعیت او مشخص شود.

وی افزود: وجود زخم در هر نقطه از بدن به ویژه در اطراف دهان، لب، زبان در صورتیکه به آسانی بهبود نیافته و به مدت طولانی باقی بماند می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

اعتمادی اظهار داشت: خونریزی غیر طبیعی در هر نقطه ای از بدن، پیدایش هرگونه توده سفت سلولی در زیر پوست و تغییراتی در وضع خال ها و زیگیل های پوستی به ویژه تغییر رنگ ها، از دیگر علائم احتمالی سرطان است.

وی یادآور شد: مشکلات تنفسی و اختلالات گوارشی از دیگر علائم و نشانه هایی هستند که در صورت بروز در فردی به ویژه اگر طولانی مدت باشند می تواند با بروز سرطان در ارتباط باشد.

اعتمادی خاطرنشان کرد: علائم فوق اصلاً به معنای ابتلای قطعی فرد به سرطان نیست لذا در صورتیکه فردی دچار علائم باشد باید تحت معاینه و آزمایش قرار گرفته تا وضعیت او مشخص شود.

*مهمترین راه مقابله با سرطان پیشگیری از آن است

این متخصص خون شناسی و سرطان در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان بیماری مزمن و بسیار خطرناکی است و در صورت ابتلای فردی به آن احتمال مرگ فرد مبتلا بسیار زیاد خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورتیکه برای مقابله با سرطان اقدام جدی و مؤثری صورت نگیرد به طور قطع در آینده نزدیک باید شاهد هزینه ها و تلفات بیشتری از این بیماری باشیم.

اعتمادی با اشاره به اینکه برای مقابله با سرطان، مهمترین راه پیشگیری از این بیماری خطرناک است، تأکید کرد: پیشگیری از سرطان به دلیل مشخص نبودن عامل قطعی بیماری بسیار دشوار است اما در مجموع می توان با اجتناب از عامل ایجاد کننده احتمالی یا مصرف ماده ای که موجب بدخیمی سلول ها می شود از بروز سرطان پیشگیری کرد.

وی گفت: اصلاح شیوه های زندگی به ویژه اصلاح الگوهای تغذیه ای از جمله پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و همچنین مصرف سبزی ها و انواع میوه ها از جمله راه های پیشگیری اولیه از سرطان است.

این متخصص خون شناسی و سرطان با بیان اینکه برای پیشگیری از سرطان مصرف نکردن مشروبات الکلی و دخانیات به ویژه سیگار اقدام بسیار مؤثری است خاطرنشان کرد: پرهیز از قرارگیری در معرض اشعه های خطرناک و مواد شیمیایی مضر، از دیگر راه های پیشگیری اولیه از سرطان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha