دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴
سلامت نیوز: پژوهش‌های مختلف نشان داده كه كودكان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/كمبود توجه با مشكلات و اختلالات گوناگونی روبه‌رو هستند كه در زیر به بررسی هر كدام از این موارد و تاثیرشان بر این اختلال خواهیم پرداخت.

مشكلات اجتماعی
كودكان مبتلا به این اختلال با مشكلات اجتماعی فراوانی روبه‌رو هستند. آنها با رفتارهای تضادورزانه و برتری‌خواهانه سعی در آزار و اذیت همسالان و اطرافیان دارند كه این امر موجب طرد شدن آنها می‌شود؛ طردشدگی توسط اطرافیان به عزت‌نفس كودك لطمه می‌زند و وی خود را فردی منفی تلقی می‌كند كه بعدها باعث عدم رشد مناسب اجتماعی او می‌شود.

مشكلات شناختی و هوشی

كودكان مبتلا به بیش‌فعالی/كمبود توجه در زمینه حافظه كوتاه‌مدت، عملكردهای اجرایی و زبان، مشكلات بسیاری دارند. منظور از حافظه كوتاه‌مدت، حافظه‌ای است كه بین 15 تا 30ثانیه كاربرد دارد. منظور از عملكردهای اجرایی یعنی برنامه‌ریزی، سازمان دادن، راهنمایی كردن، تجدیدنظر كردن در موضوعی خاص و همچنین نظارت بر رفتار خود جهت رسیدن به اهداف تعیین شده است. همچنین نیمی از این كودكان در زمینه زبان یعنی فهم و ادراك زبان، یادگیری حرف زدن در طول رشد، كند هستند و در زمینه‌های خواندن و نوشتن نیز مشكلاتی را از خود بروز می‌دهند.

مشكلات تحصیلی
موفقیت تحصیلی نیازمند عوامل گوناگونی است كه از جمله آنها توانایی‌های شناختی سالم است. اما این دسته از كودكان دچار نواقص شناختی هستند و سه مشكل حافظه كوتاه‌مدت، زبان و عملكرد اجرایی، آنها را از پیشرفت تحصیلی بازمی‌دارد و در نتیجه شكست تحصیلی عاید كودك می‌شود و بیشتر مشكلات تحصیلی آنها در خواندن، نوشتن و ریاضیات است.

مشكلات هیجانی و عاطفی
این دسته از كودكان خلق‌ نوسانی دارند. به‌این معنا كه مدتی شاد و مدتی دیگر غمگین‌ هستند. بعد از اینكه شدیدا به كاری علاقه‌ پیدا كرده و با تمام انرژی به انجام آن می‌پردازند، بلافاصله از آن دست كشیده و دلسرد می‌شوند. این مسایل باعث می‌شود كه پیش‌بینی رفتار آنها مشكل شود. تغییرپذیری هیجانی و خلقی این كودكان از لحاظ شدت متغیر در بیشترین حد خود قرار دارد. یعنی از لحاظ فراوانی در طی روز مكرر قابل مشاهده است و از لحاظ مدت می‌توان در چندین ماه و حتی سال‌ها این ویژگی را در آنها ببینیم. همچنین این كودكان تحمل ناكامی‌ و سرخوردگی را ندارند. وقتی امور به دلخواه‌شان پیش نمی‌رود، سبب بدخلقی، طغیان خشم و دلخوری آنها می‌شود. اختلال اضطرابی و افسردگی نیز به وفور در آنها قابل مشاهده است.

اختلال نافرمانی مقابله‌ای
در 40 تا 60درصد از كودكان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ كمبود توجه اختلال نافرمانی مقابله‌ای دیده می‌شود. این اختلال، اختلالی ا‌ست كه در آن، كودك رفتارهایی همراه با لجبازی، دشمنی، منفی كاری دارد. مجموع این رفتارها باعث می‌شود كه كودك در عملكردهای تحصیلی و شغلی در آینده افت كند.

اختلال سلوك
در 30 تا 50درصد از كودكان مبتلا به این اختلال، اختلال سلوك، نمایان است. اختلال سلوك با الگوی رفتاری پیوسته و مداومی مشخص می‌شود كه در آن حقوق اساسی دیگران یا هنجارهای اجتماعی و اصول عمده متناسب با سن زیر پا گذاشته می‌شود. كله‌شقی، خشونت جسمی یا كلامی، سلطه‌جویی، مسوولیت‌پذیری، فرار مكرر از خانه، پرخاشگری و نقض جدی مقررات، مشخصه‌های كودكان مبتلا به این اختلال است.

اختلال یادگیری
همان‌طور كه گفته شد این اختلال در سه دسته خواندن، نوشتن و ریاضیات تقسیم‌بندی می‌شود كه برخی از كودكان ممكن است تنها به یكی از این موارد یا دو و حتی هر سه مورد مبتلا باشند. این دسته كودكان در هنگام خواندن مطلب، بخشی از كلمات را حذف می‌كنند یا به كلمه، جزیی می‌افزایند و در واقع دست به دگرگون‌سازی متن می‌زنند، منظور از اختلال در نوشتن، یعنی اینكه نوشته‌های آنها بدون سازمان، درهم برهم، به هم ریخته و بدون نظم و ترتیب و پر از اشتباهات دستوری و ساخت‌بندی جملات و پاراگراف است. اختلال در ریاضی كه شامل نقایصی در محاسبات می‌شود و در فهم رابطه‌هایی مثل چپ- راست، كوچك- بزرگ، بیشتر- كمتر و ... مشكل دارند و اعداد را به یاد نمی‌آورند.

اختلال مصرف مواد
كودكان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ كمبود توجه در آینده متاسفانه به سوی مصرف مواد روانگردان چون حشیش، كراك، شیشه و... روی می‌آورند. تحقیقات گوناگون حاكی از آن است كه 25درصد نوجوانان بستری، مبتلا به اختلال مصرف مواد، در كودكی، بیش‌فعال بوده‌اند.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha