دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰

در کنار مؤسسات همسریابی چندی است دفتر خانه های ثبت ازدواج و طلاق نیز وارد گود همسریابی آن هم از نوع موقتش شده‌اند.

سلامت نیوز: مؤسسات همسریابی که هر از چند گاهی آگهی‌های تبلیغاتی‌اش بر دور و دیوار شهر به چشم می‌خورند، چه آن‌ها که مجوز دارند و چه آن‌ها که به صورت غیر قانونی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، نتوانسته‌اند پیشینه خوبی از خود به جا بگذارند و آشنایی‌های منجر به ازدواج‌های موفق را رقم بزنند.

در کنار این مؤسسات چندی است دفتر خانه های ثبت ازدواج و طلاق نیز وارد گود همسریابی آن هم از نوع موقتش شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تبیان » شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از این است که عده ای از سردفتران در شهرهای مختلف در کنار ثبت ازدواج‌ها و طلاق‌های قانونی در دفاترشان، کسب و کار نان و آب دار دیگری هم برای خود دست و پا کرده‌اند و با معرفی مردان و زنانی متقاضی صیغه به یکدیگر و جاری کردن صیغه میان آن‌ها، درآمد های کلانی را به جیب می‌زنند.

ازدواج موقت که یکی از مسائل بحث برانگیز در کشور ما بوده و هست و نظرات مختلفی در خصوص نوع انجام آن و بایدها و نبایدهایش در دوره های مختلف مطرح شده ، این روزها به روشی برای بازار گرمی برخی از سردفتران تبدیل شده است و عده ای رکود بازار ازدواج دائم را از این طریق جبران می‌کنند.

ثبت قانونی ازدواج موقت شرایط خاص می‌خواهد


بر اساس قوانین مدنی موجود زوج در صورت ازدواج موقت یا مجدد تنها با داشتن رضایت همسر یا پدر و یا حکم قضایی می‌توانند این ازدواج را به ثبت قانونی برساند اما اگر فرد بدون رضایت همسر و یا حکم قضایی بخواهند ازدواج مجدد و موقت خود را ثبت کنند قانون به ثبت اسناد این اجازه را نمی‌دهد. همین امر باعث شده برخی از سردفتران واسطه گری ازدواج‌های موقت بدون رضایت همسر اول و حکم دادگاه را پیشه خود کنند.

برخی از سردفتران به دلیل روابطی که دارند، لیستی بلند بالا از خانم‌هایی که مایل به ازدواج موقت هستند ، در اختیار دارند و از این طریق مردانی که خواستار این نوع ازدواج هستند را با آن‌ها آشنا می‌کنند و پس از مذاکرات ابتدایی و توافقات میان طرفین، سردفتر صیغه محرمیت را میان آن‌ها جاری می‌کند. البته این صیغه جاری شده انواع مختلف دارد و از صیغه های چند ساله گرفته تا صیغه های چند ساعته !

معرفی خانم‌ها برای ازدواج موقت توسط سردفتران


یکی از حواشی فعالیت برخی از دفاتر ثبت ازدواج در این روز، روابط گسترده سردفترها است. برخی از سردفتران به دلیل روابطی که دارند، لیستی بلند بالا از خانم‌هایی که مایل به ازدواج موقت هستند ، در اختیار دارند و از این طریق مردانی که خواستار این نوع ازدواج هستند را با آن‌ها آشنا می‌کنند و پس از مذاکرات ابتدایی و توافقات میان طرفین، سردفتر صیغه محرمیت را میان آن‌ها جاری می‌کند. البته این صیغه جاری شده انواع مختلف دارد و از صیغه های چند ساله گرفته تا صیغه های چند ساعته !
ازدواج انتخاب است یا قسمت؟!

حق‌الزحمه خانم‌های متقاضی صیغه در لوای مهریه

البته سردفترها برای خانم‌هایی که به این ازدواج‌های موقت تن می‌دهند، مبالغی را هم در نظر می‌گیرند تا رضایت آن‌ها جلب شود. این مبالغ با توجه به توافقات میان مرد و زن و سردفتر مشخص می‌شود و در قالب مهریه برای خانم‌های متقاضی تعیین می‌شود و مردان موظف هستند تا پایان مدت زمان صیغه، مبالغ مقرر شده را بپردازند.

صیغه های زیرزمینی در دفاتر، غیر مجاز است

یکی از مسئولان ثبت احوال با اشاره به این که ازدواج‌های موقتی از سوی سردفتران به صورت زیر زمینی انجام می‌شود گفت: ثبت این ازدواج‌های موقت توسط سردفتران غیر مجاز است. وی ادامه داد: سردفترهای آمار این موارد را به سازمان ثبت احوال اعلام نمی‌کنند و به همین دلیل آماری از تعداد ازدواج‌های موقت در کشور وجود ندارد.

آمارهای غیر رسمی گویای تعداد بالای ازدواج‌های موقت در شهر های بزرگ است

این مسئول سازمان ثبت احوال با اشاره به آمارهای وحشتناک وقوع ازدواج‌های موقت در شهرهای بزرگ می‌گوید: به رغم اینکه آمار مشخصی از وقوع ازدواج‌های موقت در کشور وجود ندارد، اما آمار های غیر رسمی بیانگر افزایش چشمگیر این رخداد به خصوص در کلان‌شهرهای کشور است.

سال‌ها است که پسرها برای تأمین منزل مستقل مجبورند که سال‌ها کار کنند و زمانی توانایی مالی ازدواج را پیدا کنند که سال‌های از سن بلوغ جسمی و روحیشان گذشته باشد و این سال‌های فاصله سن بلوغ و ازدواج باعث شد برخی،ازدواج موقت را برای ارضای نیازهای خود برگزینند و به خیال خود دردسر کمتری را متحمل شوند

افزایش سن ازدواج و افزایش موارد ازدواج موقت
به باور کارشناسان مسائل اجتماعی، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش ازدواج‌های موقت، افزایش سن ازدواج در میان جوانان است. در سال‌های اخیر جامعه ما به دلیل تغیرات ساختاری، با مسائل مختلف از جمله افزایش سن ازدواج روبرو بود.

ازدواج
 زمانی که خانواده‌ها از سمت خانواده های گسترده و زندگی عروس و داماد جوان در کنار پدر و مادرها به سمت خانواده های هسته ای و زندگی‌های مستقل پیش می‌روند، دیگر جوانان به آسانی گذشته نمی‌توانند ازدواج کنند. سال‌ها است که پسرها برای تأمین منزل مستقل مجبورند که سال‌ها کار کنند و زمانی توانایی مالی ازدواج را پیدا کنند که سال‌های از سن بلوغ جسمی و روحیشان گذشته باشد و این سال‌های فاصله سن بلوغ و ازدواج باعث شد برخی،ازدواج موقت را برای ارضای نیازهای خود برگزینند و به خیال خود دردسر کمتری را متحمل شوند.

افزایش طلاق
از دیگر عواملی که در سال‌های گذشته افزایش ازدواج‌های موقت را به وجود آورد، افزایش رخداد های طلاق است. با سستی کانون خانواده‌ها و افزایش طلاق، زنانی مطلقه به دلیل تنهایی و مشکلات اقتصادی مجبور می‌شوند تا به ازدواج‌های موقت با مردانی که غالباً خود متأهل هستند، تن دهند. البته همان طور که طلاق موجب افزایش ازدواج‌های موقت می‌شود، ازدواج‌های موقت نیز به نوبه خود باعث نابودی ازدواج اول در میان مردان می‌شود و طلاق‌های بسیاری را در پی دارد.

در هر حال در این مطلب هدف از ارزش گذاری برای ازدواج موقت نبود و تنها منظور این بود که عده ای با حربه قرار دادن ازدواج‌های موقت ارزش‌های اجتماعی را به بازی نگیرند و به واسطه گری های غیر مجاز خود در قالب دفترهای ازدواج ادامه ندهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha