سلامت نیوز: سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور همایش تخصصى زمین‌شناسى پزشکى را همزمان با آغاز هفته سرطان برگزار مى‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرح رحمانى مدیر زمین‌شناسى پزشکى این سازمان، سرطان را به عنوان یکى از بیمارى‌هاى مزمن امروزی بشر که عوامل محیطى در ایجاد و زمینه‌سازى آن نقش مهمی دارد، یاد کرد و گفت: سرطان با بیش از 200 نوع مختلف، حاصل رشد و تکثیر بى‌رویه و بى‌برنامه سلول‌هاى بدن است که تحت‌ تاثیر عوامل مختلف از جمله عوامل و آلاینده‌های محیط طبیعی و یا بشرساز و عوامل ژنتیکى ایجاد مى‌شود.

به گفته مدیر زمین‌شناسى پزشکى، شناسایی عوامل محیطی و طبیعی در زمره تحقیقات و پژوهش‌های زمین‌شناسى پزشکی سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور است.

وی با بیان این که زمین‌ شناسى پزشکى به بررسی چرخه طبیعى حیات شامل کانى، سنگ، خاک و گیاه مى‌پردازد و نتایج حاصل از ترکیب طبیعى را در ایجاد بیمارى و یا سلامت بهینه در انسان و حیوان مورد پژوهش قرار مى‌دهد، یادآور شد: این چرخه امکان بررسی کلیه لایه‌های مرتبط با زندگی و حیات انسان را فراهم مى‌کند که بر همین اساس لایه‌های آب و هیدروژئوشیمی، خاک با کاربری‌های کشاورزی، مسکونی، صنعتی و معدنی‌، شناسایی گیاهان شاخص، میزان جذب عناصر و فلزات سنگین در گیاهان بومی و پرورشی، شناسایی میکروارگانیسم‌های محیطی در شاخه ژئومیکروبیولوژئوی و لایه اطلاعات بیوژئومغناطیس به عنوان اصلی‌ترین لایه‌های اطلاعات طبیعی در چرخه حیاتی در زمین‌شناسى پزشکى بررسى مى‌شود.

رحمانى از وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی به ‌عنوان مهم‌ترین ارگان همکار سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور یاد کرد و گفت: ما در حال انعقاد تفاهم‌نامه بین دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم که امید است در آینده نزدیک نیز با وزارتخانه‌هاى جهاد کشاورزی و نیرو نیز با عقد همکاری‌های تفاهم‌نامه‌هاى مشترک امکان انجام فعالیت‌هاى پژوهشى را هر چه بیشتر از پیش برقرار نماییم.

به گفته مدیر زمین‌شناسى پزشکى، طبق آمارهاى سازمان بهداشت جهانى در سال 2020 بالغ بر 20 میلیون مورد سرطان جدید در جهان و به ‌خصوص در کشورهای در حال توسعه وجود خواهد داشت که بیش از یک سوم این آمار قابل پیشگیری و یک سوم نیز با توجه به قابلیت‌های تشخیص زودرس قابل درمان خواهد بود.

وى از سرطان به عنوان دومین عامل مرگ‌ ومیر در کشورهای توسعه‌ یافته و سومین عامل در کشورهاى در حال توسعه یاد کرد و افزود: آن چه امروز اهمیت ثبت دقیق سرطان و بررسی عوامل موثر در بروز این بیماری را الزامی می‌کند تغییر جایگاه سرطان است به‌ طوری که بیماری‌های واگیر که روزگاری به‌ عنوان اولین عامل مرگ‌ ومیر محسوب می‌شد، امروزه تحت کنترل درآمده و در ایران بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث به عنوان سومین عامل مرگ‌ومیر است.

رحمانى آگاه کردن جامعه نسبت به مسائل پیرامون سرطان در کشور و ارتباط آن با عناصر موجود در ترکیب طبیعی زمین را ضرورى عنوان کرد و گفت: بر اساس توانایى علم زمین‌شناسى پزشکى در شناسایى عوامل موثر در بروز سرطان و دیگر بیمار‌های مزمن روز 11 بهمن ماه مصادف با هفته سرطان به عنوان روز زمین‌شناسى پزشکى و سرطان نام گذارى شد و همایش تخصصى نیز در همین رابطه در سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور و با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهد شد.

به گفته مدیر زمین‌شناسى پزشکى این همایش در سرفصل‌های مرتبط با عوامل محیطی و تاثیر در بروز بیماری‌های مزمن به ‌خصوص سرطان‌ها با همکاری دو دبیر متخصص در امر زمین‌شناسی و علوم ‌پزشکی برگزار خواهد شد.

وى با بیان این ‌که علاقه‌مندان و پژوهشگران متعددى نسبت به اجراى پروژه‌هاى تحقیقاتى و پژوهشى این رشته اقدام کردند و نتایج بسیار جالب توجهى درباره این علم جمع‌آورى شد که بر همین اساس با برگزارى همایش تخصصى و کارگاه‌هاى آموزشى دستاوردهاى آن‌ها قابل ارائه است.

مدیر زمین‌شناسى پزشکى با بیان این که سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌ معدنى کشور سال‌هاست به مطالعه عوامل موثر طبیعی در بروز سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن در انسان و بیماری‌های دامی و مشترک انسان و دام پرداخته، یادآور شد: این مجموعه موفق به برگزارى نخستین همایش بین‌المللى زمین‌شناسى پزشکى در خرداد سال 89 شد و در حال حاضر نیز طى مشارکت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى در حال انعقاد تفاهم‌نامه مشترک است که این مهم موجب هدفمند ‌سازی تحقیقات زمین ‌شناسی پزشکی در کشور خواهد شد.

به گفته رحمانى، استان گلستان در کمربند سرطان‌ خیزى آسیاى‌ میانه با قابلیت بالاى سرطان مری واقع شده که استان‌های شمالی و کشورهای شمال ایران را در برمی‌گیرد و بر همین اساس سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌ معدنى کشور با همکاری سازمان یونسکو طى یک پروژه 2 ساله به بررسى کمربند سرطان‌خیز منطقه پرداخته است.

وى افزود: در این مطالعات اهداف زمین‌شناسی پزشکی آلاینده‌های ژئوژن در منطقه نیز بررسی شده و هم اکنون‌ مطالعات تکمیلی در استان‌هاى مازندران و اردبیل و برداشت نمونه برای آغاز پروژه در گیلان در دستور کار قرار گرفته که امید است در پایان پروژه در دست اجرا نتایج پرباری در دسترس ارگان‌های مسئول سلامت جامعه قرار گیرد.

مدیر زمین‌شناسى پزشکى از بررسی کمربند ارسنیک غرب کشور در استان کردستان با مشارکت سازمان متبوع خود و دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: عوامل محیطی در بروز بیمارى‌ها بررسی شده و نتایج و پیشنهادات لازم قابل ارائه به مسئولان استان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha