سلامت نیوز: مدیر عامل موسسه حمایت از كودكان با ناهنجاری‌های مادرزادی گفت: استعمال سیگار یا قرار گرفتن در فضاهای آلوده به دود آن و استفاده از مواد آرایشی در ماه‌های نخست بارداری از عوامل بروز ناهنجاری‌های مادرزادی، مخصوصا شكاف كام است.

صلاح‌الدین دلشاد در مورد بروز ناهنجاری‌های مادرزادی اظهار داشت: ناهنجاری‌های مادرزادی در دوران جنینی در ماه اول یا دوم رخ می‌دهد. همچنین عوامل مختلفی برای پیدایش ناهنجاری‌های مادرزادی تا به حال ثابت شده است كه این عوامل ناشی از مشكلات ژنتیكی تا مسایل محیطی مانند تشعشعات محیطی، مواد شیمیایی و حتی مسایل روحی و روانی است.

وی افزود: تعداد و شیوع این ناهنجاری‌ها زیاد است و می‌تواند ارگان‌های بدن مانند مغز و سیستم عصبی، قلب و عروق، دستگاه گوارش، ریه، كلیه و مجاری ادراری را دچار نقص كند كه بعضی از آنها قابل درمان و بخشی از آنها آنقدر خطرناك است كه ادامه حیات با آنها برای نوزاد میسر نیست و بعضی‌ها هم با معلولیت‌هایی در نوزادان همراه است.

این فوق‌تخصص جراحی كودكان كلیه و مجاری ادرار، تاكید كرد: محققان مختلف در كشورهای متعدد روی این ناهنجاری‌ها تحقیق كرده‌اند ولی تا به حال اطلاعاتی كه داریم محدود است، اما درباره شكاف كام یا لب‌شكری به مقدار وسیع روی این مقوله كار شده است. وی خاطرنشان كرد: تحقیقات ثابت كرده مواد شیمیایی، تشعشعات، الكل و سیگار هركدام می‌تواند عامل پیدایش لب شكری در جنین طی ماه‌های اول و دوم زندگی شود.
 مدیر عامل موسسه حمایت از كودكان با ناهنجاری‌های مادرزادی، تصریح كرد: به همین دلیل است ما به مادران باردار توصیه می‌كنیم كه در ماه‌های نخست بارداری در منزل هنگام استفاده از مواد شیمیایی، به خصوص اسیدی از خود محافظت كنند و خود را در معرض بو یا بخار این‌گونه مواد شوینده و پاك‌كننده قرار ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha