سلامت نیوز: یك عضوهیات مدیره انجمن علمی راینولوژی تاكید كرد: لازم است به برجستگی‌های غیرمعمول در گردن توجه شود چون ممكن است علامت ابتلا به تومور باشد.

دكتر علی اصغر شیرازی در گفت وگو با ایسنا، افزود: برجستگی‌های غیرمعمول گردن در دوران كودكی بیشتر مواقع نشانه ابتلا به بیماری‌های عفونی و التهابی است ولی در سنین بالای 20 سال ممكن است علامت دچار شدن به تومور باشد.

وی تاكید كرد: بیشتر تومورهای گردن در سنین بزرگسالی، درد یا علامت دیگری ندارد اما در بیشتر مواقع بدخیم هستند. در این شرایط در صورت مشاهده برجستگی غیرمعمول در گردن چه در كودكی و چه در بزرگسالی باید به پزشك مراجعه كرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه در گردن مجموعه‌ای از اندام‌های حیاتی وجود دارد، گفت: برخی از اندام‌های مهم مانند ماهیچه‌ها و عروق بسیار مهم قلب مانند سرخرگ كاروتید از گردن عبور می‌كند علاوه بر آن حنجره و اعصاب مهم مانند نخاع در این عضو وجود دارد.

وی با بیان اینكه بیماری‌های شایع گردن به چند دسته تقسیم می‌شوند، اظهار كرد: بیماری‌های التهابی و عفونی، تروما (ضربه) كه باعث بریدگی و آسیب رسیدن به اندامهای زیر گردن می‌شود، بیماری‌های مادرزادی و غدد خوش خیم و بدخیم از جمله بیماریهای شایع گردن است.

شیرازی در پایان با اشاره به غدد گردن گفت: غده تیروئید، غدد بزاقی و بناگوشی و حدود 200 غده لنفی در گردن قرار دارند. غدد لنفی، آب میان‌بافتی را جذب می‌كنند و نقش دفاعی در زمینه مقابله با عفونت‌ها و سرطان‌ها را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha