سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: مدیریت بیمارستانها به روز می‌شود و کارشناسان مدیریت بیمارستانی به عنوان مشاور رؤسای بیمارستانها به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حمید رواقی امروز در حاشیه همایش مدیریت تسهیلات و تاسیسات بیمارستانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدیریت تسهیلات و تجهیزات بیمارستانی رشته نوینی است که قبلاً در صنعت وجود داشته و اکنون به نظام سلامت هم وارد شده است.

وی گفت: کارهایی که اکنون در حال انجام است قبلاً در بیمارستانها انجام می‌شده اما به طور سیستماتیک، منظم و آکادمیک نبوده و الان سعی داریم تجربه دنیا را در خصوص مزایای این نوع رویکرد بررسی کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه بیمارستان یکی از پیچیده‌ترین سازمان‌های دنیا است برای ارائه خدمت مناسب، ایمن و با کیفیت به مردم باید فرایندهای کلینیکی، تجهیزاتی و ساختمانی در بیمارستان‌ها به طور منظم صورت گیرد از طرفی همه چیز از بیمارستان شروع می‌شود و اینکه بیمارستان در کجا و چگونه طراحی شود.

شیوه نگهداشت تجهیزات بیمارستانی مهمتر از خرید آنان است

رواقی ادامه داد: در مدیریت تجهیزات بیمارستانی علاوه بر آماده کردن و خرید تجهیزات و تاسیسات باید به نگهداشت آن از طریق مدیریت فرایند، کارکنان و فضاها بپردازیم بنابراین تمام این عوامل سبب می‌شود تا در طول زمان ساختمان و تجهیزاتی سالم‌تر داشته باشیم.

وی صرف بهینه منابع را از جمله عوامل مدیریت تسهیلات بیمارستانی دانست و گفت: ما نباید پرت منابع داشته باشیم و فرآیند ارائه خدمت نباید متوقف شود تا تمام این عوامل منجر به ارتقای کیفیت شود.

رواقی گفت:‌ ما می‌خواهیم دانش بیمارستانی را به روز کنیم و در همین راستا از رئیس دانشکده مدیریت بیمارستانی دانشگاه کارلسروهه آلمان دعوت کردیم تا با دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشکده مدیریت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنند و تجربیاتشان را در اختیار ما قرار دهند چرا که دکترای این رشته در آلمان ارائه می‌شود.

راه‌اندازی کارشناسی ارشد مدیریت تسهیلات بیمارستانی

رئیس دانشکده مدیریت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت تسهیلات و تجهیزات بیمارستانی از مهر سال آینده خبر داد و گفت: تمام افرادی که کارشناسی مهندسی مانند مهندسی برق و تاسیسات دارند یا لیسانس‌های علوم بهداشت می‌توانند در کارشناسی ارشد این رشته وارد شوند و ادبیات مدیریت بیمارستانی را فرا بگیرند تا از دانش فنی آنها هم در بیمارستان‌ها استفاده شود.

رواقی تصریح کرد: ‌برنامه درسی این رشته نوشته شده و در حال بازنگری آن با همکاری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستیم.

از تجربه کارشناسان مدیریت بیمارستانی استفاده می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در حال حاضر لیسانس‌های مدیریت بیمارستانی جایگاه چندانی در بیمارستان‌ها ندارند و از پزشک به عنوان رئیس بیمارستان استفاده می‌شود در نهایت جایگاه کارشناسی ارشد این رشته به کجا خواهد انجامید گفت:‌ بنا داریم تا از تجربیات این افراد به عنوان مشاوره در مدیریت بیمارستان استفاده کنیم.

اجرای طرح جدید مدیریت تسهیلات در چند بیمارستان

رواقی به استفاده از تجربیات گروه آلمانی در راستای مدیریت تسهیلات بیمارستانی اشاره کرد و افزود: در این گروه آلمانی افرادی هستند که مدیریت تسهیلات و تاسیسات بیمارستانی را در بیمارستان پیاده کرده‌ و با مشاوره آنها می‌خواهیم طرح جدیدی را در چند بیمارستان به صورت پایلوت شروع کنیم.

وزارت بهداشت می‌خواهد مدیریت بیمارستانی را به روز کند

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از بیمارستانها مدیریت تجهیزات و تاسیسات وجود دارد اما به صورت فراشمول نیست اذعان داشت: وزارت بهداشت در صدد است که مدیریت انرژی،‌تجهیزات را با توجه به هزینه‌های افزایشی با دانش روز یکسان کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha