سلامت نیوز: ابتدا این سوالات را بخوانید و به آنها در ذهن‌تان پاسخ دهید و بعد پاسخ‌هایتان را با جواب‌های صحیح مطابقت دهید تا بدانید چقدر در مورد خال‌ها اطلاعات دارید

1-آیا بروز خال‌گوشتی جزو اولین علایم سرطان پوست است؟
الف- بله / ب- خیر

2-كدام یك از موارد زیر در مورد خال‌گوشتی رخ می‌دهد؟
الف- احساس درد / ب- خارش /ج- ترشحات بدبو/د- هیچ كدام

3-پزشكان توصیه می‌كنند افرادی كه دچار زگیل یا خال‌گوشتی می‌شوند قبل از اینكه این توده بزرگ‌تر شود آن را بردارند.
الف- صحیح / ب- غلط

4-علت به وجود آمدن خال‌گوشتی چیست؟
الف- باكتری / ب- حساسیت قارچی / ج- گزیدگی/د- هیچ كدام

5-كدام یك از موارد زیر افراد را بیشتر در معرض بروز خال‌گوشتی قرار می‌دهد؟
الف- چاقی / ب- ابتلا به دیابت / ج- بارداری/ د- تمامی موارد

6-اگر خال‌گوشتی را بردارید تعداد آن زیاد می‌شود.
الف- صحیح / ب- غلط

7-پزشكان برای از بین بردن خال‌های گوشتی از چه روش‌هایی استفاده می‌كنند؟
الف- برش / ب- بی‌حسی / ج- سوزاندن/ د- تمامی موارد

سوال 1- گزینه ب:
وجود یك یا چندین خال‌گوشتی در ناحیه گردن و زیر بازو ممكن است هشداری برای فرد باشد، با این حال خال‌های گوشتی ذاتا بی‌ضرر هستند و وجود آنها نمی‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد. این خال‌ها در اثر تجمع بافتی بیضی‌شكل روی سطح پوست تشكیل می‌شوند و ممكن است به صورت گروهی یا تنها ظاهرشوند. معمولا خال‌های ‌گوشتی به اندازه یك دانه برنج هستند كه البته اندازه آنها می‌تواند كوچك‌تر یا بزرگ‌تر هم باشد. در مواردی بسیار نادر خال‌گوشتی در اندازه یك دانه انگور هم دیده می‌شود. به طور كلی خال‌های ‌گوشتی بافت‌های شایعی هستند كه اغلب مردم یكی از آنها را در بدن‌شان دارند.

سوال 2- گزینه د:
بیشتر خال‌های گوشتی هیچ نشانه خاصی مثل درد، خارش یا ترشح ندارند، اما در مواردی كشیده شدن لباس یا وسیله‌ای می‌تواند موجب سوزش آن شود. بعضی افراد در نواحی‌ای از بدن‌شان دچار خال‌گوشتی می‌شوند كه ممكن است در اثر حركت یا لباس پوشیدن باعث ناراحتی‌شان شود. در چنین مواقعی پزشك خالی را كه باعث ناراحتی می‌شود، برمی‌دارد.

سوال 3- گزینه ب:
از آنجایی كه خال‌های گوشتی به بدن ضرری نمی‌رسانند، بنابراین نیازی نیست كه توسط روش‌های پزشكی برداشته شوند و معمولا بزرگ‌تر نمی‌شوند. اگر خال‌گوشتی دارید كه شما را اذیت نمی‌كند با آن كاری نداشته باشید. تنها در شرایطی كه خال‌گوشتی برایتان ناخوشایند و آزاردهنده است، برای از بین بردن آن اقدام كنید. اما اگر دچار خال‌گوشتی یا زگیلی جدید شدید، بهتر است آن را به پزشك‌تان نشان دهید. گاهی برخی از موارد جدی پوست می‌تواند به صورت خال‌گوشتی ظاهر شود. اگر در ناحیه خال‌تان دچار خونریزی یا تغییر رنگ و اندازه مواجه شدید حتما آن را به پزشك معالج نشان دهید. در موارد بسیار نادری لازم است تا از خال‌گوشتی نمونه‌برداری شود. در صورت بروز خال یا زگیل روی پوست فرزندتان حتما با پزشك مشورت كنید.

سوال 4- گزینه د:
هنوز دانشمندان علت اصلی بروز خال‌های گوشتی را پیدا نكرده‌اند، اما آن چیزی كه معلوم است این خال‌ها با مساله ژنتیك و عوامل محیطی ارتباط دارد. ساییده شدن پوست خلاف لباس یا پوست و تغییرات هورمونی می‌توانند از دیگر علل بروز خال‌های گوشتی باشند. بعضی از افراد تنها یك خال در بدن‌شان دارند و بعضی نیز صدها نمونه كه تا به حال علت اصلی آن معلوم نیست.

سوال 5- گزینه د:
محققان متوجه شدند افرادی كه به دیابت و مقاومت به انسولین دچار هستند، دچار خال‌های تركیبی بیشتری می‌شوند. این موضوع در مورد افراد چاق هم صدق می‌كند، تحقیقات نشان می‌دهد افراد سنگین وزن بیش از حالات عادی خال‌های گوشتی دارند. زنان باردار نیز به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر دچار خال‌های گوشتی می‌شوند.

سوال 6- گزینه ب:
برداشتن خال‌گوشتی باعث رشد بیشتر آن نمی‌شود، این تصور اشتباه عامه است مانند اینكه می‌گویند تراشیدن مو موجب رشد سریع‌تر آن می‌شود كه این هم تصور نادرستی است. ممكن است بعد از برداشتن خال‌تان باز هم روی سطح پوست‌تان دچار خال‌گوشتی شوید، اما این موضوع به برداشتن خال ربطی ندارد.

سوال 7- گزینه د:
در بیشتر موارد پزشكان با روش‌های جراحی و برش، خال‌های گوشتی را برمی‌دارند. از آنجایی كه اكثر خال‌ها كوچك هستند، در بسیاری از موارد حتی نیاز به بی‌هوشی هم نیست. جای عمل تا كمی بعد از آن خونریزی می‌كند و با گذشت زمان بهبود پیدا می‌كند، البته در مورد خال‌های گوشتی بزرگتر شاید برای عمل به زمان بیشتری نیاز باشد. بعضی از پزشكان از روش‌های بی‌حسی و سوزاندن توسط اشعه لیزر نیز برای برداشتن یا بی‌رنگ كردن خال‌های گوشتی استفاده می‌كنند. خال‌های گوشتی در ناحیه چشم باید توسط متخصص چشم معالجه شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha