سلامت نیوز: مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آنالیز‌ها نشان می دهد، مواد روانگردان از جمله «شیشه» حاوی مواد اسیدی چاه باز کن مانند چنته و مواد مخدر حاوی خون شتر و گاو هستند.

مسعود زاهدیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: خطرناک‌ترین ماده‌ مخدری که در بازار وجود دارد و باعث تغییر مصرف در جامعه مصرف کننده مواد مخدر شده، شیشه است.

خیلی از تبلیغات جذاب به نام شیشه از آن جمله که مصرف شیشه اعتیاد ندارد یا از سوی افراد نا آگاه و سودجو برای لاغری خانم‌ها یا برای افزایش توان جنسی مردان تجویز می‌شود؛ اما تمام این تبلیغات فریبنده و پوچ است و مصرف شیشه باعث می‌شود افراد دچار مشکلات متعددی شود.

وی افزود: مواد مخدر سنتی یک حالت تخریبی داشت و باعث سستی افراد می‌شد اما فردی که شیشه مصرف می‌کند به راحتی دست به قتل، سرقت و اقدامات خطرناک در رانندگی می‌زند.
 
وی گفت: جا دارد خانواده‌ها به عنوان خط مقدم جبهه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر به ارکان خانواده و رفتارهای جوانان خود توجه داشته باشند و در صورت تغییر در رفتار که ناشی از استفاده از مواد مخدر بود در همان مراحل اولیه برای درمان و اصلاح وضعیت فرد مصرف‌کننده برخورد کنند.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در حوزه موادی مانند کراک و اوپیوم‌ها( مشتقات تریاک) نیز لازم است خانواده‌ها توجه داشته باشند چرا که بر اثر مصرف این گونه مواد تغییراتی در ارکان خانواده‌ها به وجود می‌آید و باید خانوادها با اقدامات پیشگیرانه جلوی این رفتارها و فروپاشی‌های خانواده را بگیرند.

وی تأکید کرد: بر اساس هماهنگی‌هایی که با مقامات قضایی داریم در برخورد با جرایم قاچاق مواد مخدر خصوصاً با افرادی که در حوزه مواد روانگردان‌ها فعالند اغماض نخواهیم کرد و حتماً این برخوردها شدیدتر خواهد بود و احکام این جرایم از سوی مقامات قضایی سریع‌تر صادر خواهد شد.

افزایش قیمت مواد مخدر در افغانستان عامل بالا رفتن ناخالصی در ایران

زاهدیان خاطرنشان کرد: به خاطر حجم مواد مخدری که در افغانستان تولید می‌شود و بخش وسیعی از آن نیز به سوی ما می‌آید دسترسی به مواد در برخی مناطق راحت‌تر است، یکی از اهداف اساسی برنامه‌های پلیس کاهش سطح دسترس به مواد مخدر است که ایجاد مراکز درمان و کاهش آسیب‌ معتادان و ایجاد اردوگاه‌های شرایط سخت خرده فروشان موضوع ماده ۴۲ قانون در راستای کاهش سطح دسترسی است.

کاستن قبح مواد مخدر با نامگذاری‌های شیک


وی تصریح کرد: تمام مواد مخدر صنعتی موجود در بازار از مشتقات آمفتامین‌ها و متاآمفتامین‌هاست که شیشه بستر اصلی آن است، البته اسامی مختلفی مانند نخ، اشک خدا و غیره وجود دارد که اینها برای بازاریابی و فروش بهتر است که این اسامی را فروشندگان می‌گذارند و نام تجاری آنها نیست و هدف دیگر کاستن از قبح ماده مخدر شیشه است تا بتوانند با نام دیگری شیشه را بفروشند.

تا 80درصد مواد ناخالصی دارد

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: هرچه سطح برخورد و کشفیات بیشتر می‌شود و قیمت‌های مواد مخدر در افغانستان بالاتر می‌رود سودجویان و پخش کنندگان به منظور جذب مشتری و ارائه مواد با قیمت پایین‌تر، میزان ناخالصی مواد افزایش پیدا می‌کند. طبق گزارش‌های آزمایشگاه پلیس هم اکنون 30 تا 80درصد مواد مخدر موجود در بازار دارای انواع ناخالصی است.

خون شتر و گاو در تریاک‌های معتادان

وی اضافه کرد: در آنالیز‌هایی که در آزمایشگاه پلیس انجام می‌شود مشخص شده موادی مانند چنته در شیشه و خون شتر و گاو در مواد مخدر افیونی هست؛ چنته ماده‌ای اسیدی است که برای باز کردن لوله‌های فاضلاب به کار می‌رود چون ظاهرش شباهت زیادی یه شیشه دارد آن را با شیشه مخلوط می‌کنند و مصرف‌کننده این مواد تمام سیستم گوارشی و تنفس خود را از بین رفته می‌بینند؛ همچنین خون شتر یا گاو وقتی در تریاک مخلوط می‌شود و چون رنگ قهوه‌ای دارد خودش را نشان نمی‌دهد و قابل تشخیص نیست.

معتادان شیشه، چنته مصرف می‌کنند

زاهدیان در تشریح این اقدامات سودجویانه گفت: قیمت یک بسته چنته هزار تومان است و وقتی یک بسته آن را در یک ماده‌ مخدری که قیمتش 8 میلیون تومان است می‌ریزند، بنابراین سود زیادی نسیب سودجویان می‌شود؛ لازم است به مصرف‌کنندگان هشدار دهیم که تصور نکنند موادی را که مصرف می‌کنند خالص است، آنها باید بدانند داخل آن همه جور ضایعات و مشتقاتی که جان آنها را به خطر می‌اندازد وجود دارد؛ بهتر است آنها به مراکز درمانی مراجعه کنند تا اصلاح وضعیت شوند و از این چرخه باطل خارج شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha