سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 40749
سلامت نیوز :یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اسیدهای چرب اومگا 3 که در ماهی یافت می‌شوند، برای رشد طبیعی اسپرم ضروری هستند.
اسید دکوزوهگزانوئیک یا DHA که یک اسید چرب اومگا 3 مهم است برای رشد طبیعی مغز و چشم نیز لازم است. پیش از این پژوهشگران دریافته بودند که DHA در موش‌های آزمایشگاهی در باروری جنس مذکر اهمیت دارد.

به گزارش لایو ساینس پیش از این دانشمندان دریافته بودند که میزان DHA در بیضه‌ها و مغز بسیار بالا است، اما تا به حال نقش دقیق این ماده در این بافت‌ها روشن نبود.

سه سال پیش دانشمندان موش‌هایی را ایجاد کردند که فاقد توانایی ساختن DHA بودند و با بررسی آنها به نقش این اسید چرب در رشد اسپرم پی بردند.

نتایج نشان داد که DHA در تشکیل ساختاری به نام آکروزوم در سر اسپرم نقش دارد. آکروزوم یک ساختار کلاهک شکل در سر اسپرم است که حاوی آنزیم‌های تجزیه‌کننده لایه‌های بیرونی تخمک است و به این ترتیب امکان وارد شدن اسپرم به تخمک و لقاح آن را فراهم می‌کند. در صورت فقدان DHA اسپرم‌ها بدون آکروزوم خواهند بود و توانایی بارور کردن اسپرم را از دست خواهد داد.

از آنجایی که انسان‌ها و سایر پستانداران می‌توانند DHA را از سایر اسیدهای چرب بسازند، کمبود این اسید چرب خیلی شایع نیست. اما اگر آنزیم سازنده این اسید چرب در بدن دچار نقصان باشد، ممکن است باعث ناباروری شود. میزان پایین DHA در خون در تحقیقات قبلی با کاهش باروری در مردان ارتباط داده شده است و رژیم غذایی غنی از DHA ممکن است این مشکلات ناباروری را حل کند.

همچنین در آینده ممکن است با هدف قرار دادن آکروزوم و جلوگیری از تشکیل آن، داروهایی برای کنترل باروری مردان ساخت.

DHA مانند سایر اسیدهای چرب اومگا 3 در ماهی به خصوص ماهی‌های آب سرد اقیانوسی و نیز جلبک‌ها یافت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha